Ako sa pripraviť na STK

Stanici technickej kontroly alebo dobre známej STK sa žiadny motorista, teda lepšie povedané vlastník vozidla, či motocykla nevyhne. Je to povinná jazda, ktorou sa určí, či je vaše vozidlo vôbec schopné vyraziť na cesty. No sa samozrejme na takýto úkon sa treba dobre pripraviť. Ako to urobiť ešte pred tým, ako vyrazíte na STK?

Spočítať
ceny

Hlavne si skontrolujte povinnú výbavu

Mnoho vodičov si povie, že má všetko v poriadku a povinnú výbavu nekontrolujú. Je síce pravda, že ju stačí do vozidla kúpiť iba raz a napríklad taký výstražný trojuholník alebo sada na defekty sa nepokazí, ale čo tak lekárnička? Ak ju máte po expirácii, tak STK neprejdete. To si buďte istí. Mnoho vodičov pritom chodí s lekárničkou po záruke a ani netušia, kedy ju kontrolovali. Pred návštevou STK si teda tento bod povinnej výbavy poriadne skontrolujte.

Nezabudnite si veľký technický preukaz

Ten sa síce bežne v aute nevozí, ale ak vyrazíte na cestu do STK, tak si ho určite nezabudnite zobrať. Pretože na STK si s malým technickým preukazom nevystačíte a otočia vás rovno pri bráne. Dokonca je veľmi dôležité myslieť aj na to, že v prípade, ak máte namontované plynové zariadenie, tak musíte mať so sebou aj protokol o montáži systému LPG alebo CNG. Skontrolujte si preto pred odchodom na STK, či máte so sebou všetky potrebné doklady.

Ako vám funguje osvetlenie?

Problémy so svietením bývajú podľa štatistík, ktoré kontrola odhalí a auto nenechá prejsť stanicou technickej kontroly. Mnoho vodičov totiž dnes jazdí len na denných svetlách a často svetlá stretávacie alebo diaľkové ani nepoužívajú, ak nejazdia v noci. Takže si nemusia ani všimnúť problém. Nedostatok môže byť aj zlé nastavenie sklonu svetiel. Preto si radšej vo vlastnom záujem pred kontrolou preverte funkčnosť denných, parkovacích, stretávacích, diaľkových, hmlových, brzdových, smerových, spätných aj osvetlenia tabuľky s EČV. Podľa druhu svetlometov musí byť funkčné aj manuálne alebo automatické nastavovanie výšky.

Vždy spravte kontrolu pred STK

Ak už vyrazíte na STK, tak máte len dve možnosti. Buď ňou prejdete alebo nie. Lenže za kontrolu zaplatíte dopredu a nejde o lacnú záležitosť. Počítajte s nákladom do 60 eur spolu s emisnou. Problém je, že ak kontrolou neprejdete, vyhodili ste zbytočne peniaze. Budete musieť dať problém odstrániť a opäť sa vydať na kontrolu a opäť ju uhradiť. Preto je vždy lepšie spraviť aspoň základnú kontrolu sami doma, ak sa vám niečo nezdá, zájsť do servisu a dať problém odstrániť ešte pred tým, ako vás otočia na STK. Pretože na kontrole nikto neprižmúri oči, ak vám nesvieti napríklad žiarovka a to znamená, že problém budete musieť odstrániť tak či tak, akurát zaplatíte za dve kontroly.

Myslite na STK včas

Toto je veľmi dôležité. Pretože ak sa rozhodnete ísť na STK dva –tri dni pred koncom jej platnosti, nebude to žiadny problém ak máte auto po servise alebo v stave, že prejde na prvý šup. Problém nastáva, ak zistíte poruchu a chcete ju dať odstrániť. V servise si môžete vyslúžiť čakaciu lehotu, ktorá presiahne termín, dokedy musíte absolvovať STK. A teraz prichádza veľký problém Kedysi vás mohli za neplatnú STK mohli odhaliť policajti pri náhodnej kontrole, čo teda nebolo tak časté. Problémom však je, že aktuálne je STK digitalizovaná a po prešvihnutí jej platnosti vám príde pokuta automaticky. Systém Ministerstva dopravy a výstavby SR totiž od 1. marca 2016 automaticky vyhľadáva automobily s neplatnou technickou a emisnou kontrolou a majiteľom automaticky posiela pokuty. A nie malé. V súčasnosti je za každú neplatnú kontrolu hrozí pokuta 165 eur, čiže za kombináciu technickej a emisnej kontroly ide o sumu až 330 €.

Spočítať
ceny
Hodnotenie článku:  
Počet hlasov: 2