Stanici technickej kontroly alebo dobre známej STK sa žiadny vlastník vozidla či motocykla nevyhne. Je to povinná jazda, ktorou sa určí, či je vaše vozidlo schopné vyraziť na cesty. Na takýto úkon sa ale treba dobre pripraviť. Ako to urobiť ešte predtým, ako vyrazíte na STK?
O STK sa hovorí veľmi často, no mnohí vlastníci motorových vozidiel vedia len to, že ide o povinnú kontrolu. Nemôže sa vynechávať a nie každé vozidlo ňou prejde. Prečo je však technická kontrola taká dôležitá?
Povinnosť absolvovať STK je daná zákonom. Robiť by sa mala v pravidelných intervaloch. Počas kontroly prejde auto prehliadkou a posúdi sa technický stav systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek.
To, kedy by ste mali ísť na technickú kontrolu sa odvíja od toho, aký typ vozidla máte a aký má vek. Časové obdobie STK upravuje Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 578/2006 Z. z., presnejšie § 47. Lehoty na STK sa odlišujú na základe typu vozidla. Ak ide o nové vozidlo, prvá kontrola po prihlásení musí byť vykonaná do 4 rokov. Pri jazdených vozidlách sú lehoty na STK rozličné, napr. pri malých motocykloch kategórii L1e a L2e musí byť ďalšia kontrola vykonaná do 4 rokov od poslednej kontroly, pri väčších motocykloch, štvorkolkách, nákladných a prípojných vozidlách musí byť ďalšia kontrola vykonaná do 2 rokov od poslednej kontroly.
Každé motorové vozidlo by ste mali na technickú kontrolu pripraviť, a to aj vtedy, keď je v perfektnom stave. Niekedy môže chýbať povinná výbava, inokedy si môžete zabudnúť dôležitý dokument.
Technická kontrola slúži na to, aby zistila, či je auto spôsobilé na jazdu po pozemných komunikáciách. Z toho dôvodu sa kontrolujú brzdy, riadenie, kolesá, nápravy, rám, svetelná signalizácia, zaťaženie životného prostredia, povinná výbava a množstvo ďalšieho.
Vozidlo si pred STK detailne skontrolujte. Ak neviete, na čo sa zamerať, máme pre vás jednoduchý návod.
Mnoho vodičov si povie, že má všetko v poriadku a povinnú výbavu nekontrolujú. Je síce pravda, že ju stačí do vozidla kúpiť iba raz a napríklad taký výstražný trojuholník alebo sada na defekty sa nepokazí, ale čo tak lekárnička? Ak ju máte po expirácii, tak STK neprejdete. To si buďte istí. Mnoho vodičov pritom chodí s lekárničkou po záruke a ani netušia, kedy ju kontrolovali. Pred návštevou STK si teda tento bod povinnej výbavy poriadne skontrolujte.
Pred návštevou STK si pozrite, či máte so sebou všetky kľúčové dokumenty. K najdôležitejším patria:
Osvedčenie o evidencii časť II. a technický preukaz – aj napriek tomu, že veľký technický preukaz sa v aute nenosí, na kontrolu ho budete potrebovať. S malým techničákom by vás na STK nepustili.
Protokol o montáži systému LPG alebo CNG – v prípade, že máte namontované plynové zariadenie.
Platné osvedčenie o EK – v situáciách, ak tejto povinnosti vozidlo podlieha.
Protokol o predchádzajúcej kontrole – ak ide o opakovanú a nie prvú technickú kontrolu, tak nezabudnite so sebou vziať aj protokol o predchádzajúcej kontrole.
Vozidlá majú problémy najmä so svietením, ktoré kontrola odhalí a auto tak neprejde STK. Mnoho vodičov totiž dnes jazdí len na denných svetlách a často stretávacie alebo diaľkové svetlá ani nepoužívajú, ak nejazdia v noci. Problém si preto nemusia ani všimnúť. Nedostatkom môže byť aj zlé nastavenie sklonu svetiel. Vo vlastnom záujme si preto radšej pred kontrolou preverte funkčnosť denných, parkovacích, stretávacích, diaľkových, hmlových, brzdových, smerových, spätných svetiel, ale aj osvetlenie tabuľky s EČV. Podľa druhu svetlometov musí byť funkčné aj manuálne alebo automatické nastavovanie výšky.
Okrem osvetlenia a povinnej výbavy sledujte v aute aj ďalšie veci, a to:
VIN číslo – musí súhlasiť s číslom v osvedčení o evidencii. Spravidla má 17 znakov a nachádzať sa môže napríklad na pravej strane batožinového priestoru, pod čelným sklom na strane vodiča alebo v motorovom priestore.
Stierače a ostrekovanie okien – pozrite si, či ostrekovanie dobre funguje a či stierače vodu skutočne stierajú.
Výstražné zvukové znamenie – klaksón. Vyskúšajte ho, ak ste ho už dlhšie nepoužili.
Stav a opotrebenie dezénu – hĺbka dezénu sa mení v závislosti od toho, aké pneumatiky máte. Minimálna hodnota letných pneumatík je 1,6 mm a zimných 3 mm. Motorky a štvorkolky musia mať hĺbku dezénu minimálne 1 mm.
Únik prevádzkových kvapalín – prezrite, či z vozidla náhodou neunikajú prevádzkové kvapaliny.
Cena STK je rôzna a závisí od toho, kde si kontrolu necháte urobiť. Za pravidelné a opakované kontroly sa zvyčajne platí 50 eur za osobné auto. Vlastníci motoriek spravidla platia približne 35 – 40 eur.
Ak už vyrazíte na STK, máte len dve možnosti. Buď ňou prejdete, alebo nie. Za kontrolu ale zaplatíte vopred a nejde o lacnú záležitosť. Počítajte preto so sumou do 60 eur spolu s emisnou kontrolou. Problém je, že ak kontrolou neprejdete, vyhodili ste zbytočne peniaze. Budete musieť dať problém odstrániť a opäť sa vydať na kontrolu a opäť ju uhradiť. Je preto lepšie spraviť si aspoň základnú kontrolu sami doma.
Toto je veľmi dôležité. Ak sa rozhodnete ísť na STK 2 – 3 dni pred koncom jej platnosti, nebude to žiadny problém, ak máte auto po servise alebo v stave, že prejde na prvý šup. Problém nastáva, ak zistíte poruchu a chcete ju dať odstrániť. V servise si môžete vyslúžiť čakaciu lehotu, ktorá presiahne termín, dokedy musíte absolvovať STK. V tomto bode prichádza veľký problém. Aktuálne je STK digitalizovaná a po prešvihnutí jej platnosti vám príde pokuta automaticky. Systém Ministerstva dopravy a výstavby SR totiž od 1. marca 2016 automaticky vyhľadáva automobily s neplatnou technickou a emisnou kontrolou a majiteľom automaticky posiela pokuty. V súčasnosti je za každú neplatnú kontrolu pokuta 165 eur, čiže za kombináciu technickej a emisnej kontroly ide o sumu až 330 €.
Ak chcete rýchlo zistiť termín STK pre svoje vozidlo, stačí využiť systém STK online. Po zadaní potrebných údajov budete vedieť, kedy je čas na ďalšiu kontrolu.
STK je pre mnohých vlastníkov motorových vozidiel nočnou morou. Keď sa však na ňu správne pripravíte, nemusíte sa ničoho báť. Skontrolujte si všetky dokumenty, povinnú výbavu a nezabudnite ani na poistenie. Nebude vám ho síce nikto kontrolovať, no môže vám v krízových situáciách skvelo pomôcť.