technický preukaz v aute

Ako sa vyznať v technickom preukaze vozidla

25. 4. 2025
|
Dĺžka čítania: 6 min.

Technický preukaz, presnejšie osvedčenie o evidencii, je základný doklad k vášmu automobilu, v ktorom nájdete všetky dôležité údaje. Mnohí vodiči sa však v technickom preukaze nevyznajú. Často ani nevedia, či majú so sebou nosiť veľký alebo malý technický preukaz.

Čo obsahuje veľký technický preukaz?

Veľký technický preukaz vozidla poznáme pod oficiálnym názvom Osvedčenie o evidencii časť II. Obsahuje všetky dôležité informácie o vozidle, o jeho držiteľovi aj základné údaje o evidencii vozidla.

Ak zmeníte napríklad farbu pomocou fólií, bude ju potrebné dať na dopravnom inšpektoráte zapísať do technického preukazu vozidla. Rovnako aj montáž spájacieho (tzv. ťažného) zariadenia alebo použitie iných rozmerov pneumatík a diskov.

Viete, že…

…všetky zmeny na vozidle musia byť do technického preukazu zapísané do 30 dní?



Z technického preukazu môže vodič vyčítať mnoho zaujímavých informácií, ak vie, čo jednotlivé body znamenajú. K technickému preukazu nedostávame žiadny návod na použitie, preto je dobré poznať aspoň najdôležitejšie, prípadne zaujímavé časti. Budú sa vám hodiť napríklad pri vybavovaní PZP alebo havarijného poistenia pre vaše vozidlo.

Nemáte havarijné poistenie?

Porovnajte si ponuky havarijného poistenia a vyberte si to správne poistenie pre vaše vozidlo.

VIN

VIN číslo uvedené v bode 3 E predstavuje dôležitý údaj, ktorý budete potrebovať napríklad pri uzatváraní poistenia auta. VIN znamená Vehicle Identification Number a ide o kombináciu znakov a čísel, ktorá identifikuje vozidlo a jeho pôvod.

Identifikačné číslo vozidla VIN sa uvádza vždy bez medzier a oddeľovacích znakov. Cieľom je, aby mohlo byť vozidlo zreteľne identifikovateľné výrobcom na dobu 30 rokov.

Kombinácia znakov vo VIN čísle sa delí na tri časti:

  • Prvé tri znaky vo VIN čísle – nazývajú sa World Manufacturer Identifier (WMI) a identifikujú výrobcu. Prvý znak určuje oblasť, odkiaľ výrobca pochádza. A až H sú určené pre Afriku, J až R pre Áziu a S až Z pre Európu. Amerika má čísla 1 až 5 a Austrália 6 až 7. Južná Amerika používa čísla 8 a 0. Druhý znak konkretizuje výrobcu v danom štáte a tretí je variabilný – môže spresňovať výrobcu alebo závod, ale v niektorých prípadoch označuje aj typ vozidla alebo divíziu značky.


  • Ďalších šesť znakov – označujú sa aj ako Vehicle Descriptor Section (VDS) a určujú typ vozidla. Výrobcovia ich využívajú podľa seba.


  • Posledných osem znakov – nazývajú sa aj Vehicle Identifier Section (VIS) a popisujú konkrétne vozidlo, jeho motor, prevodovku, výbavu, modelový rok a názov výrobného závodu.


VIN číslo nájdete na viacerých častiach vozidla. Zvyčajne na:

  • na stĺpiku dverí vodiča,
  • na podlahe spolujazdca,
  • v batožinovom priestore,
  • na dielenských nálepkách,
  • za čelným sklom.



VIN číslo je potrebné najmä vtedy, keď predávate alebo kupujete auto z bazára. Viete si podľa neho overiť viacero informácií, napr. či nebolo vozidlo poskladané z rôznych častí, prípadne, či sú údaje v inzeráte skutočne pravdivé.


Náš tip:

Ak VIN číslo neviete nájsť, prezrite si dokumenty k autu. Tento údaj býva súčasťou kúpno-predajnej zmluvy, žiadosti o pridelenie evidenčného čísla či poistnej zmluvy.

Výrobca motora

V bode 12 preukazu nájdete výrobcu motora. Zvyčajne sa uvádza jeho plný alebo skrátený výrobcu a akronym štátu, kde má výrobca sídlo.

Identifikačné číslo motora

Ide o výrobcom stanovené označenie identifikačného čísla motora aj označenie typu motora, ktoré nájdete v bode 13 P.5. Výrobné číslo motora sa v tejto položke nevyznačuje.

Najväčší výkon motora/otáčky

Údaj v bodoch 16-17 P.2/P.4 udáva maximálny výkon a mal by si ho preštudovať každý, kto si chce občas stlačiť plyn na podlahu. Tento údaj znamená najväčšiu hodnotu čistého výkonu v „kW“ meraného pri plnom zaťažení motora pri meraných otáčkach „min-1“.

Zaťaženie strechy

Veľmi dôležitý údaj najmä pre tých, ktorí chcú prevážať napríklad bicykle alebo lyže na streche. V techničáku nájdete v bode 26 celkové zaťaženie strechy v kilogramoch dané výrobcom, ktoré závisí od konštrukcie vozidla.

Maximálne zaťaženie strechy je pri bežných osobných autách zvyčajne v rozsahu od 50 do 100 kg. Všetko záleží od samotného modelu a jeho konštrukcie. So zaťažením sa však spája aj zmena ťažiska. Po tom, ako na strechu niečo umiestnite, je vozidlo menej stabilné. Je preto nutné prispôsobiť tejto skutočnosti aj jazdu.

Druh kolies

Podľa údaja uvedeného v bode 38 si musíte vyberať kolesá na auto. Znamená to, aký druh kolies používate na vozidle.

Do technického preukazu je takisto nutné uviesť alternatívne kolesá. Túto možnosť využijete vtedy, keď si zakúpite väčší alebo menší model.

Pri výbere nových kolies sledujte, či majú TÜV certifikát, čiže potvrdenie výrobcu o tom, že vami vybraný model je odskúšaný a spôsobilý na jazdu po pozemných komunikáciách. Keď certifikát máte, môžete pristúpiť k zápisu do technického preukazu a následnému používaniu.

Najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla

Rýchlosť v bode 43 je nutné poznať ešte pred tým, ako sa začnete s vozidlom pretekať. Pri motorových vozidlách sa spravidla uvádza najväčšia konštrukčná rýchlosť v kilometroch za hodinu, napríklad 220. Ak je vozidlo vybavené obmedzovačom rýchlosti, uvádza sa za údaj o rýchlosti nastavený obmedzovačom slovné spojenie „S OBMEDZOVAČOM“.

Dátum prvej evidencie vozidla (rok výroby)

Týmto dátumom sa rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v Slovenskej republike alebo v inom štáte. Ak sa tento dátum nedá zistiť alebo ak je medzi rokom výroby vozidla a rokom prvého prihlásenia vozidla do evidencie rozdiel väčší ako 12 mesiacov, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje prvý deň roku výroby vozidla. Ak rok výroby nie je známy, považuje sa zaň modelový rok vozidla podľa VIN čísla. V technickom preukaze sa uvádza v bode B.

Ktorý technický preukaz nosiť so sebou?

V súčasnosti sú na Slovensku v platnosti dva typy technických preukazov:

  • malý technický preukaz (Osvedčenie o evidencii časť I) – vo formáte plastovej čipovej karty a

  • veľký technický preukaz (Osvedčenie o evidencii časť II) – papierový formát A4.



Len málo ľudí skutočne vie, ktorý z nich je potrebné nosiť so sebou v aute. Pri bežných jazdách po Slovensku je nutné mať so sebou malý technický preukaz. Ak ho pri sebe nemáte, môžete dostať pokutu alebo napomenutie od polície.

Veľký technický preukaz so sebou nosiť nemusíte. Môžete ho mať odložený doma až na výnimku, keď opúšťate hranice. V takomto prípade ho musíte mať so sebou. Malý a veľký technický preukaz však nikdy nenechávajte vo vozidle. Podľa zákona sa tieto doklady nesmú uchovávať vo vozidle, ak sa v ňom jeho vodič nezdržuje.


Náš tip:

Skontrolujte si platnosť malého technického preukazu. Technické preukazy vydané na Slovensku v rokoch 2011 až 2021 majú obmedzenú 10-ročnú platnosť. Ak je váš techničák neplatný, požiadajte na dopravnom inšpektoráte o vydanie nového. Doklady vydané po roku 2021 už majú neobmedzenú platnosť.

Čo robiť, ak ste technický preukaz stratili?

Plánujete nasadnúť do auta a ísť do práce, no neviete nájsť malý alebo veľký techničák? V tom prípade musíte túto skutočnosť bezodkladne oznámiť najbližšiemu útvaru policajného zboru.

Na Okresnom dopravnom inšpektoráte podáte do 30 dní písomnú žiadosť o vydanie technického preukazu. K žiadosti doložíte doklad o ohlásení straty alebo odcudzenia vydaný útvarom PZ alebo čestné vyhlásenie o strate, príp. krádeži. Tlačivo nájdete na webe Ministerstva vnútra SR.

Ďalej budete potrebovať preukaz totožnosti a malý alebo veľký technický preukaz, ak jeden z nich máte k dispozícii. Posledným dokladom je potvrdenie o zaplatení povinného zmluvného poistenia. Vo väčšine prípadov ide o zelenú kartu.

Povinné zmluvné poistenie

  • Jednoducho a rýchlo do 2 minút

  • Zelená karta ihneď

  • Úspora až 50 %


Po podaní žiadosti vám úrad vystaví a vydá duplikát technického preukazu. Ešte predtým bude potrebovať súhlas od Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a od štátneho dopravného úradu. Súhlas získa, ak sa váš typ motorového vozidla nachádza v archíve schválení. V tomto by však problém nemal byť, keďže technický preukaz ste predtým už mali.

Strata technického preukazu vás, našťastie, nevyjde draho. Za jeden dokument sa platí 9 eur. Ak ste stratili malý aj veľký techničák, zaplatíte spolu 18 eur. Za obidva doklady budete platiť aj pri strate veľkého technického preukazu, keďže v tomto prípade sa mení aj malý techničák. Môžete požiadať o urýchlené vydanie do dvoch pracovných dní. Poplatok za urýchlenie je vo výške 45 eur.

Náš tip:

Urýchlené vydanie sa vzťahuje len na malý technický preukaz, ktorý sa v prípade straty oboch dokladov začne vyrábať až po vydaní veľkého techničáku.

Kde si vyzdvihnúť malý technický preukaz?

Vďaka novele zákona o cestnej premávke z roku 2019 už Slováci nemusia kvôli technickému preukazu navštevovať dopravný inšpektorát. Všetko si vedia vybaviť z pohodlia domova s tým, že tabuľky s EČV a malý a veľký technický preukaz im budú zaslané kuriérom priamo na adresu.

Viete, že…

…výhodou elektronického vybavenia dokladov k vozidlu je aj to, že poplatky sú polovičné? Okrem času tak šetríte aj financie.



Zasielanie malého technického preukazu nie je žiadnou novinkou. Tento proces funguje už od roku 2010. Zmena však nastala najmä v zasielaní veľkého technického preukazu, ktorý sa odovzdával priamo na dopravnom inšpektoráte pri prihlasovaní vozidla.

Čo si z článku odniesť

  • Technický preukaz je dôležitým dokladom vozidla, ktorý vám nesmie chýbať. Malý technický preukaz musíte mať pri jazde vždy pri sebe.

  • Veľký a malý technický preukaz si nesmiete nechávať odložený v aute.

  • Potrebujete zistiť nejaké údaje o vozidle pre potreby poisťovne alebo servisu? Stačí nahliadnuť do veľkého technického preukazu.

  • Duplikát technického preukazu v prípade straty alebo krádeže vybavíte na ktoromkoľvek dopravnom inššpektoráte. K žiadosti budete okrem iného potrebovať aj potvrdenie o PZP.


Porovnajte si ceny PZP online

  • Porovnanie ponúk viacerých poskytovateľov na jednom mieste
  • Všetky zľavy a bonusy uvedené v kalkulačke
  • Úspora až 50 %
Martina DudováViac článkov autora

Zdieľať článok

Súvisiace články

  • elektrokolo
    16. apríla 2025|Martina Dudová
    Poistenie bicykla: Ako môžete svoj bicykel ochrániť?

    Bicykel nie je lacná záležitosť. A prísť oň sa rovná nielen finančnej strate, ale súčasne znamená, že vám možno stroskotá aj cyklistická sezóna. Teda v prípade, že bicykle nemáte správne poistený. Ako si však poistiť bicykel či už na záhrade, alebo niekde v záhradnom domčeku, či v pivnici?

  • dálnice-Slovensko
    27. marca 2025|Martina Dudová
    Diaľničná známka pre rok 2025: Všetko, čo potrebujete vedieť

    Ak chcete aj v roku 2025 využívať spoplatnené cestné úseky, diaľničným poplatkom sa nevyhnete. Zatiaľ čo v niektorých krajinách sa uhrádzajú prostredníctvom mýta, na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Rakúsku a v mnohých ďalších krajinách sa využíva forma diaľničných známok. Paradoxne si však v tomto roku priplatíme za jazdu po slovenských diaľniciach. Aká je cena a platnosť diaľničných známok v roku 2025?

  • Peniaze a autíčko
    15. marca 2025|Lívia Ovcarčíková
    Zdražovanie povinného zmluvného poistenia v roku 2025

    Poisťovne oznámili zvyšovanie cien PZP pre rok 2025. Čo je príčinou zdražovania? O koľko viac si za povinné zmluvné poistenie priplatíme? Koho sa zvýšenie cien dotkne najviac a koho najmenej? Na všetky tieto otázky odpovieme v nasledujúcich riadkoch.

  • žena řídí podle navigace
    19. februára 2025|Lívia Voskárová
    Aké sú najčastejšie výluky z PZP?

    V rámci povinného zmluvného poistenia existujú špecifické situácie, kedy poisťovňa odmietne škodu preplatiť. Takéto prípady sa označujú ako výluky z poistenia. Ich správne pochopenie vám pomôže predchádzať nepríjemným prekvapeniam v prípade poistnej udalosti. Prečítajte si, aké výluky z PZP sa v poistných podmienkach poisťovní vyskytujú najčastejšie.

  • zelena-karta-v-mobilu-za-volantem
    30. januára 2025|Martina Dudová
    Novinka pre vodičov: Od januára 2025 vám stačí elektronická zelená karta

    Zelená karta, doteraz nevyhnutný papierový doklad o povinnom zmluvnom poistení, vám po novom bude stačiť v elektronickej podobe. Rozhodla o tom Rada kancelárií (COB – Council of Bureaux), ktorá zastrešuje systém zelenej karty. Toto rozhodnutie je od 1. januára 2025 záväzné pre všetky členské štáty EÚ vrátane Slovenska. Čo to presne znamená pre vodičov na cestách a aké výhody so sebou táto zmena prináša?

  • poistenie-lode
    26. januára 2025|Lívia Voskárová
    Poistenie lode: Prečo je dôležité a čo kryje?

    Na Slovensku patrí poistenie lode medzi menej obvyklé poistenia. Dôvod je ten, že Slovensko nedisponuje veľkými riekami, jazerami ani morom, ktoré sú pre použitie lode podmienkou. Aj napriek tomu sa aj u nás nájdu ľudia, ktorí loď vlastnia a využívajú ju v rámci možností, ktoré im poskytujú naše prírodné podmienky.

  • motocykel a motorkár na ceste
    18. decembra 2024|Lívia Voskárová
    Povinná STK na motorku

    Povinnosť absolvovať technickú kontrolu majú aj majitelia motocyklov. Ak teda máte doma automobil a k tomu ešte aj motorku, čaká vás nie jedna, ale rovno viacero „estékáčiek”. Viete, ako často musíte kontrolu absolvovať a v akých prípadoch cez STK neprejdete? Všetko potrebné pre STK motoriek sme pre vás spísali v nasledovných riadkoch.

  • 09. decembra 2024|Lívia Ovcarčíková
    Stret so zverou: Ako postupovať?

    Zrážka so zverou môže byť veľmi nebezpečná. Lesná zver často končí mŕtva alebo ťažko zranená, auto značne zdemolované. Existuje tiež vysoké riziko poškodenia života a zdravia cestujúcich. Niekedy sa však kolízii s divou zverou jednoducho nevyhnete. Viete, ako by ste mali po takejto udalosti postupovať?

  • žena jazdiaca na čiernej elektrokolobežke
    05. decembra 2024|Lívia Ovcarčíková
    PZP pre elektrokolobežky: Nová zákonná povinnosť od augusta 2024

    E-kolobežky a e-bicykle zažívajú ozajstný boom. Ich počet na cestách neustále rastie. Ak ste majiteľom takéhoto e-vozidla, podľa novely zákona o PZP máte povinnosť uzatvoriť povinné zmluvné poistenie. PZP sa však nevzťahuje na všetky typy elektrických kolobežiek a bicyklov.