Každý, kto niekedy cestoval, vie, ako sa letecké spoločnosti stavajú k batožine. Nie je to pekný pohľad a lichotivý nebýva často ani výsledok. To, že ste živí a zdraví docestovali do cieľa ešte neznamená, že rovnaké šťastia mala aj vaša batožina. Čo robiť, ak počas transportu prišlo k poškodeniu, alebo strate?
Pri systéme a spôsobom, ako sa batožina lietadlami prepravuje, sa nemožno čudovať, že k poškodeniu a strate dochádza veľmi často. Ročne sa v Európe pri leteckej preprave poškodí, oneskorí alebo stratí cez 21,6 miliónov kusov batožiny. Pravdepodobnosť, že sa to stane aj vám, tak nie je malá. Zničený kufor je síce nepríjemnou záležitosťou, avšak oproti situácii, keď dôjde k jeho oneskoreniu či strate sa jedná o tú lepšiu variantu. Napriek tomu poškodenie nenechajte bez povšimnutia, pokiaľ sa jedná o pochybenie leteckej spoločnosti, je jej povinnosťou vám uhradiť náhradu škody.
Ak o prvé potrebujete nájsť na letisku oddelenie alebo stánok s názvom:
Claim Baggage
Baggage Handling Desk
Baggage Service
Lostbaggage/luggage
Takéto miesto nájdete v príletovej destináci na danom letisku. Pracovník vás požiada, aby ste popísali svoju batožinu a jej poškodenie. Pri strate ej nutné opísať typ, veľkosť aj farbu batožinu. Ďalej bude potrebné ukázať ústrižok batožinového lístka, ktorý ste dostali spolu s palubnou vstupenkou ešte pred odletom pri Check-in.
V mieste reklamácie vyplňte protokol o poškodení Damage Property Report (DPR). Po spísaní protokolu získate formulár s referenčným číslom reklamácie, ktorý si starostlivo uschovajte, budete ho ešte potrebovať. Toto je nutné spraviť hneď na letisku. Následne máte týždeň na to, aby ste kontaktovali leteckú spoločnosť e-mailom , nahlásili poškodenie a nezabudnite uviesť:
meno, priezvisko a adresu,
číslo reklamácie,
fotodokumentáciu.
Do niekoľkých málo dní vám príde odpoveď, v ktorej po vás bude prepravca požadovať potvrdenie hodnoty batožinu, potom rozhodne, ako poškodenie vyrieši.
Upozornenie hlási, že na pás budú vykladať batožinu druhého letu, lenže vy stále svoj kufor nevidíte. Takto vyzerá nočná mora všetkých cestovateľov. Namiesto lamentovanie by ste však mali začať ihneď konať. Stratená batožina vám môže poriadne skomplikovať život a to hlavne v prípade odletu, kedy sa v okamihu ocitnete v cudzej krajine bez akýchkoľvek vecí.
Prvým krokom je sťažnosť v zákazníckom centre. To by malo vaše batožinu elektronicky lokalizovať a v prípade, že sa nájde, doručiť k vám domov alebo na miesto, kam cestujete. To znamená, že z letiska odídete bez ťažkého kufra plného špinavej bielizne, ktorý ste v hoteli horko-ťažko zavreli. Môže to znieť zvláštne, ale po mimoriadne dlhej ceste sa z toho môže stať pozitívne moment.
Dobrou správou v nešťastí je, batožina väčšinou nebýva stratená navždy, obvykle je len oneskorená a majiteľovi sa vráti. Tento problém sa týka približne 98 % všetkých stratených kufrov. Je veľmi pravdepodobné, že sú odoslané už pri ďalšom lete, takže do niekoľkých hodín si ju môžete vyzdvihnúť. Skutočné strata batožiny je skôr výnimočnou situáciou.
Ak je vaša batožina stratená, aj keď len dočasne, letecká spoločnosť vám poskytnúť peniaze, ktorými pokryjete náhradné položky, ktoré budete v priebehu čakania na batožinu potrebovať. Z takto vykonaného nákupe si schovajte potvrdenku. Môže sa však stať, že sa tejto zodpovednosti bude spoločnosť snažiť vyhnúť a pošle vás za inou aerolinkou, ktorou ste cestovali alebo rovno na poisťovňu. Pretože aj pri cestovnom poistení je možné si pripoistiť poškodenie, či stratu batožiny a do takéhoto poistenia sa potom zahŕňa aj poškodenie, či strata počas letu.
Lekárske ošetrenie, hospitalizácia alebo operácia v zahraničí vás môže vyjsť až na stovky tisíc EUR. Kvalitné cestovné poistenie vás plne ochráni pred rizikami a pomôže vám s úhradou nákladov. Okrem krytia liečebných níkladov si môžete poistiť i omeškanie letu či stratu batožiny. A to za veľmi prijateľné ceny.