Nový automobil v prvom roku stráca až tretinu svojej hodnoty. Preto je z finančného hľadiska výhodnejšie kúpiť si ojazdené auto, ktoré v nasledujúcich rokoch stráca menej hodnoty a pritom môže byť veľmi kvalitné. Je však dôležité vybrať si správne. Pri novom aute vám stačí zohľadniť farbu, typ, výkon a značku. Ak kupujete auto z druhej ruky, je nutné myslieť aj na veci, ktoré pri funglovke nemusíte riešiť. No za ušetrené financie to často stojí.
Pri kúpe ojazdeného auta z druhej ruky si môžete vybrať spôsob nákupu od pôvodného majiteľa alebo cez autobazár. V oboch prípadoch je však nutné dávať si pozor na pôvod a technický stav auta. Pri kúpe akéhokoľvek ojazdeného vozidla je potrebné ho dať skontrolovať mechanikom alebo vziať do nezávislého servisu. V autorizovanom autobazáre máte možno síce o niečo väčšiu istotu, že auto predávajú v dobrom stave, ale nemusíte byť na istom. Dobrý autoservis vám navyše nezakáže doviesť si vlastného mechanika, ktorý by auto prezrel. Ak to nechce dovoliť, takéto auto nekupujte. Pretože rozhodne má predajca čo skrývať.
Kúpa auta od súkromného majiteľa býva často výhodnejšia možnosť. Odpadá provízia bazáru a navyše je väčšia možnosť sa s majiteľom dohodnúť na cene. Navyše ak kupujete auto napríklad od známeho alebo suseda, máte aj vyššiu šancu vedieť, ako s autom nakladal, či ho havaroval, alebo približne koľko kilometrov na ňom najazdil. Ani v takomto prípade však netreba podceniť slovo technika.
Dôležité je dôkladne si overiť históriu, taktiež absolvovať skúšobnú jazdu. Ideálne to bude práve aj s mechanikom, ktorý pozná nedostatky, problémy v prevodovku už podľa zvuku. Môže skontrolovať auto pred jazdou aj po nej.
V ideálnom prípade by nemalo ojazdené auto ťahať doľava ani doprava. To by znamenalo zlú geometriu. Malo by nehlučne brzdiť, správne pridávať a hlavne sa v aute neozývajú žiadne podozrivé zvuky. Preto absolvujte skúšobnú jazdu s nastraženými ušami a s vypnutým autorádiom. Aj v prípade, že ho bude chcieť predajca alebo majiteľ zapnúť, vypnite ho. Funkčnosť rádia si totiž viete overiť aj počas státia.
Vek auta nie je pri jeho spoľahlivosti určujúci. Aj dvojročné auto môže byť v horšej kondícii, ako dobre udržiavané desaťročné vozidlo. Pri výbere je preto dôležité zohľadniť celkový stav, než len pozerať na rok výroby. Navyše, čím novšie auto, tým vyššia cena. Preto je veľmi dôležitý ukazovateľ reálny počet najazdených kilometrov. Väčšina moderných automobilov je schopná nabehnúť 400 až 500-tisíc kilometrov. Takže ak kupujete auto po piatich rokoch so 100 000 kilometrami, môže to byť lepšia investícia, ako dvojročné auto s rovnakým počtom najazdených kilometrov.
Pri kúpe je určite základom zamerať sa aj na legálnosť pôvodu automobilu, zistiť či auto nie je v exekúcii, nie je naň leasing, či nebolo manipulované s odometrom a podobne. Väčšina veľkých bazárov toto vybaví za kupujúceho, ale v prípade kúpy auta na ulici či v menšom bazáre, by si mal tieto informácie zistiť kupujúci sám, čo je však často veľmi náročný a zdĺhavý proces, ktorí záujemcovia zväčša opomenú a z toho pramenia problémy, ktoré s vozidlom majú.
Pri kúpe auta z druhej ruky je dôležité si vybaviť hneď od prvého dňa povinné zmluvné poistenie, bez ktorého vám auto neprepíšu na polícii. Môžete to urobiť pokojne cez internet a takýmto spôsobom vám internetová kalkulačka okamžite vypočíta najvýhodnejšiu cenu. Čo sa týka havarijného poistenia, aj na ojazdené auto sa oplatí. Do piatich rokov je to vhodná voľba, nad päť rokov ide už skôr o uváženie a zohľadnenie celkovej ceny auta. Pri autách nad 10 rokov už havarijné poistenie poisťovne poskytovať nechcú.