Najdrahšie a najrýchlejšie auto na svete – dva tituly, ktoré už roky fascinujú motoristických nadšencov. Cena predstavuje symbol luxusu a prestíže, rýchlosť zase ukazuje technické možnosti výrobcov a ich odhodlanie posúvať hranice. Automobilky sa neustále predbiehajú v prekonávaní limitov a výsledkom sú stroje, ktoré sú rovnako fascinujúce ako nedostupné. V tomto článku sa pozrieme na modely, ktoré dnes držia rekordy ako najrýchlejšie a najdrahšie autá na svete.
Najdrahšie auto na svete
Tituly najdrahšie auto na svete patria modelom, ktoré lámu rekordy na aukciách. Ich cenu pritom neurčuje len výkon motora. Na vrchol rebríčkov ich vystrelila kombinácia viacerých výnimočných faktorov:
vzácnosť a nízky počet vyrobených kusov – menej vyrobených áut znamená vyšší dopyt medzi zberateľmi a výrazne vyššiu cenu,
športová história a úspechy na prestížnych pretekoch – autá s víťazstvami na Le Mans, F1 alebo Indianapolis získavajú zberateľskú hodnotu,
ikonický dizajn a nadčasová estetika – esteticky atraktívne vozidlá si držia hodnotu aj desiatky rokov,
stav a originalita – zachovalé originálne autá s kompletnou dokumentáciou sú pre zberateľov mimoriadne cenné,
spojenie so slávnou osobnosťou alebo tímom – vozidlá vlastnené celebritami alebo legendami motošportu môžu dosiahnuť extrémne vysoké ceny.
Najdrahšie auto na svete je Mercedes
Suverénne prvenstvo v cenovom rebríčku si už tretí rok drží civilná verzia pretekárskeho špeciálu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z roku 1955. A koľko stojí najdrahšie auto na svete? Jeden z dvoch existujúcich exemplárov sa predal na aukcii v roku 2022 za neuveriteľných 135 miliónov eur. Tento rekord dodnes nebol prekonaný.
/f/124222/1000x667/1f55d550ff/kupe-mercedes-benz-300-slr.jpg)
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé mal pod kapotou vylepšený trojlitrový radový osemvalec prevzatý z ikonického dvojnásobného víťaza Majstrovstiev sveta Grand Prix W196 R, ktorým jazdil Juan Manuel Fangio. Dosahoval maximálnu rýchlosť 290 km/h, čo bolo v 50. rokoch absolútne ohromujúce. Ešte zaujímavejšie bolo zistenie, že toto vozidlo nespĺňa predpoklady pre legálne využívanie v cestnej premávke. Exemplár, ktorý sa vydražil na tajnej aukcii v roku 2022, známy ako číslo 8 alebo „červený“ kvôli farbe interiéru, najazdil iba 6 045 km.
Rebríček TOP 5 najdrahších áut na svete
- 1
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé (1955): 131 560 000 €
- 2
Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen (1954): 49 603 980 €
- 3
Ferrari 330 LM / 250 GTO (3765LM) (1962): 47 568 600 €
- 4
Ferrari 250 GTO (3413GT) (1962): 44 532 600 €
- 5
Ferrari 250 LM (5893) (1964): 33 437 363 €
Nie je náhoda, že všetky prvé priečky obsadili len dve značky. Mercedes-Benz a Ferrari patria medzi legendy automobilového priemyslu a už desaťročia udávajú trend v prepojení luxusu, techniky a športových úspechov. Zaujímavosťou je, že hoci značky ako Bugatti, Aston Martin či Rolls-Royce vyrábajú mimoriadne drahé a luxusné vozidlá, na aukciách zatiaľ nikdy nedosiahli také astronomické ceny.
Dvojku z dielne Mercedes, pretekársky monopost F1 s karosériou tvarovanou pre čo najlepšiu aerodynamiku, preslávili legendy ako Juan Manuel Fangio či Stirling Moss. Mercedes W 196 R bol navyše prvým F1 autom s priamym vstrekovaním paliva, čo bolo v tom čase prelomové riešenie.
Rebríček najdrahších Ferrari otvára celebrita automobilového sveta. Ferrari 330 LM / 250 GTO je jediný kus 250 GTO, ktorý oficiálne reprezentoval továrenský tím Ferrari. V roku 1962 ho na pretekoch Le Mans šoférovali Mike Parkes a Lorenzo Bandini a v tom istom roku získalo víťazstvo v triede a druhé miesto na 1 000 km Nürburgringu. Víťazstvom na 24 hodín Le Mans však vošiel do histórie posledný z pätice rekordmanov, Ferrari 250 LM z roku 1964. Predchodca moderných športových áut s motorom uloženým uprostred sa vydražil tento rok v Paríži.
Hoci si najdrahšie autá môže dovoliť len málokto, ich hodnota nám pripomína, že každé auto si zaslúži ochranu. Myslite na kvalitné poistenie vozidla ešte pred svojou najbližšou cestou.
Najrýchlejšie auto na svete
Najrýchlejšie autá na svete sú zázraky moderného inžinierstva posúvajúce hranice fyziky s výkonnými motormi, aerodynamickým dizajnom a najmodernejšími technológiami. V roku 2025 sme svedkami toho, ako sériovo vyrábané vozidlá atakujú hranicu 500 km/h.
Rebríček TOP 5 najrýchlejších áut na svete 2025
- 1
Bugatti Chiron Super Sport 300+: 490,4 km/h
rok testu: 2019, trať: Ehra-Lessien, Nemecko
- 2
SSC Tuatara: 474,8 km/h
rok testu: 2022, trať: Kennedy Space Center, Florida, USA
- 3
Bugatti W16 Mistral: 453,9 km/h
rok testu: 2022, trať: interné testy Bugatti
- 4
Aspark Owl SP600: 438,7 km/h
rok testu: 2024, trať: Automotive Testing Papenburg, Nemecko
- 5
Hennessey Venom F5: 437 km/h
rok testu: 2022, trať: Johnny Bohmer Proving Grounds, Florida, USA
Najrýchlejšie autá sveta nie sú len o číslach na tachometri. Bugatti Chiron Super Sport 300+ je historicky prvým vozidlom, ktoré prelomilo magickú hranicu 300 míľ za hodinu (490,4 km/h). SSC Tuatara zase obsadilo prvenstvo medzi sériovými hyperautami v najnižšom koeficiente odporu vzduchu. Ďalšie v poradí, Bugatti W16 Mistral, si drží titul najrýchlejšieho roadstera sveta, čím dokazuje, že aj otvorené auto môže byť extrémne rýchle a stabilné.
Štvorka v rebríčku, Aspark Owl SP600, sa zapísal do Guinessovej knihy rekordov ako najrýchlejšie elektrické hyperauto. Zaujímavosťou je, že pritom používal batériu s kapacitou „len“ 69 kWh, čo je menej než bežné SUV, ale konštrukcia a výkon elektromotorov ju plne vykompenzovali. A napokon, Hennessey Venom F5 s motorom V8 twin-turbo a výkonom 1817 koní predvádza neuveriteľný pomer výkonu k extrémne nízkej hmotnosti.
Rekordman v rýchlosti zatiaľ nebol potvrdený testami. Na absolútnom vrchole rebríčka by sa teoreticky mohlo nachádzať švédske hyperšportové kupé Koenigsegg Jesko Absolut, ktorého výrobca uvádza maximálnu rýchlosť až 498,8 km/h s potenciálom prekonať aj hranicu 530 km/h. Aerodynamický dizajn s minimálnym odporom vzduchu (0,278 Cd) a motor V8 s výkonom 1600 koní naznačujú, že ide o stroj schopný dosiahnuť bezprecedentné hodnoty. Problémom však je, že tieto údaje zatiaľ neboli nezávisle overené v reálnom rýchlostnom teste.
Najrýchlejšie auto z 0 na 100
Okrem rekordných maximálnych rýchlostí fascinujú súčasné hyperautá aj svojou bleskovou akceleráciou. Medzi rekordmanov tejto disciplíny patrí Koenigsegg Gemera s kombinovaným výkonom 1 700 kW, ktoré dosahuje túto rýchlosť za neuveriteľných 1,9 sekundy. O prvenstvo sa delí s americkým Czinger 21C VMax, ktoré zrýchli z 0 na 100 km/h za 1,9 sekundy s výkonom približne 1 237 kW. Na krk im dýchajú výrobcovia ako Bugatti, Chevrolet, SSC alebo Aston Martin. Tieto stroje dokazujú, že adrenalín a extrémny výkon nie sú len o maximálnej rýchlosti, ale aj o okamžitej sile, ktorú za volantom zažijete už v prvých sekundách jazdy.
Rýchlosť týchto áut nám pripomína, že situácia sa dokáže v sekunde zmeniť a na cestách sa môže stať čokoľvek – preto myslite na havarijné poistenie pre svoje vozidlo.
Porovnanie – cena vs. rýchlosť
Cena a rýchlosť nemusia ísť v automobilovom priemysle nutne ruka v ruke. Aj keď najrýchlejšie autá na svete sú veľmi drahé, cenoví rekordmani vynikajú skôr exkluzivitou a dizajnom ako číslami na tachometri.
Model | Rok výroby | Maximálna rýchlosť | Cena |
---|---|---|---|
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé | 1955 | 290 km/h | 131 560 000 € |
Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen | 1954 | 300 km/h | 49 603 980 € |
Ferrari 330 LM / 250 GTO | 1962 | 280 km/h | 47 568 600 € |
Ferrari 250 GTO (3413GT) | 1962 | 280 km/h | 44 532 600 € |
Ferrari 250 LM (5893) | 1964 | 280 km/h | 33 437 363 € |
Bugatti Chiron Super Sport 300+ | 2019 | 490,4 km/h | 3 316 030 € |
SSC Tuatara | 2020 | 474,8 km/h | 1 700 528 € |
Bugatti W16 Mistral | 2024 | 453,9 km/h | 4 251 321 € |
Aspark Owl SP600 | 2024 | 438,7 km/h | 3 826 188 € |
Hennessey Venom F5 | 2023 | 437 km/h | 1 785 554 € |
Poistenie musí mať každé vozidlo pohybujúce sa v cestnej premávke. Bez ohľadu na cenu, exkluzivitu a maximálnu rýchlosť. PZP je povinné pre každého.
Najdrahšie auto na Slovensku
Slovenské cesty nie sú miestom, kde by sa denne preháňali superautá, ale aj u nás sa nájdu vozidlá patriace k svetovej špičke. Oficiálne registrované najdrahšie auto na Slovensku je Bugatti Chiron, ktorého cena sa pohybuje medzi 3 až 4 mil. eur v závislosti od individuálnych úprav.
Slovenskými cestami sa preháňa aj Ferrari SF90 Spider dostupné za približne 450 000 až 660 000 eur, ktoré okrem vysokej ceny ponúka aj pohon všetkých kolies a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy. Trojicu superáut slovenských ciest uzatvoríme modelom Lamborghini Aventador SVJ. Cena tohto extrémne výkonného športového auta sa pohybuje okolo 500 000 eur.
Trendy v automobilovom svete
Automobilový priemysel sa dnes vyvíja rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. Zatiaľ čo nadšenci rýchlych áut žijú vojnou medzi elektrickými a spaľovacími motormi a vylepšeniami trakcie postavenými na umelej inteligencii, civilný automobilový svet je silne ovplyvnený konceptom CASE:
- 1
C: connected (prepojené) – prepojenie vozidiel s digitálnymi službami (napr. monitoring a diagnostika na diaľku, kľúč v mobile, integrácia so smart domácnosťou,
- 2
A: autonomous (autonómne) – vývoj autonómnych systémov riadenia (bez vodiča),
- 3
S: shared (zdieľané) – rozvoj tzv. zdieľanej mobility, napr. krátkodobý prenájom áut cez mobilnú aplikáciu,
- 4
E: electric (elektrické) vozidlá – elektrifikácia pohonov.
Tento trend mení nielen spôsob, akým jazdíme, ale aj celú infraštruktúru, podnikateľské modely a spotrebiteľské očakávania v automobilovom sektore. Zároveň sa kladie stále väčší dôraz na udržateľnosť a súčasne s digitálnym prepojením vozidiel sa otvárajú aj otázky kybernetickej bezpečnosti vozidiel.
Najdrahšie a najrýchlejšie autá na svete predstavujú fascinujúcu kombináciu extrémneho výkonu, luxusu a technických inovácií. Majú však tieto autá zmysel? Určite áno – posúvajú hranice materiálov, dizajnu aj technológií. Rýchlostné rekordy formujú identitu značiek a mnohé inovácie testované v hyperautách sa neskôr prenášajú aj do bežných vozidiel. Hoci väčšina z nás za volant hypercaru nikdy nesadne, tieto stroje nám pripomínajú, aká krehká je kontrola pri vysokých rýchlostiach a aké dôležité je jazdiť bezpečne a zodpovedne.