/f/124222/1794x1266/e89af49123/zimne-pneumatiky.jpg)
Povinné zimné pneumatiky na Slovensku
Povinnosť prezuť zimné pneumatiky namiesto letných ukladá na Slovensku zákon. Pre vozidlá do 3,5 tony platí v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Pevne stanovené obdobie od 15. novembra do 31. marca sa vzťahuje len na nákladné autá, autobusy alebo kamióny. Tieto pravidlá pravdepodobne poznáte. Viete však, kedy prezuť zimné pneumatiky z hľadiska bezpečnosti a ktoré typy pneumatík zákon akceptuje?
Letné vs. zimné pneumatiky: Aký je rozdiel?
Zimné pneumatiky sú navrhnuté tak, aby poskytovali optimálne jazdné vlastnosti v chladnom počasí (pod 7 °C) a na klzkej vozovke. V porovnaní s letnými pneumatikami vykazujú:
kratšiu brzdnú dráhu,
výrazne lepšiu priľnavosť na snehu a ľade, ale aj na suchej premrznutej ceste,
zvýšenú stabilitu pri jazde v zákrutách.
Prečo zimné pneumatiky fungujú?
Jazdné vlastnosti zimných pneumatík vychádzajú z troch kľúčových parametrov:
Mäkšia zmes, ktorá si udržiava pružnosť aj pri nízkych teplotách. Vďaka tomu sa lepšie prispôsobia povrchu vozovky a zabezpečia vyššiu trakciu.
Lamely v dezéne, ktoré zlepšujú záber a skracujú brzdnú dráhu.
Hlbší dezén, ktorý efektívne odvádza sneh a vodu, čím sa znižuje riziko aquaplaningu.
Viete, kedy je potrebné vymeniť zimné pneumatiky?
Z hľadiska bezpečnosti sa odporúča hĺbka dezénu minimálne 4 mm. Ak je dezén plytší, zimná pneumatika stráca väčšinu svojich výhod, aj keď ešte formálne spĺňa minimálnu zákonnú hĺbku.
Celoročné vs. zimné pneumatiky
Váhate medzi celoročnými a zimnými pneumatikami? Obe riešenia majú svoje výhody aj limity. Výber by mal závisieť predovšetkým od profilu jazdy a podmienok, v ktorých s autom najčastejšie jazdíte.
Pre vodičov s vysokým nájazdom sú vhodnejšie zimné pneumatiky, ktoré ponúkajú maximálnu bezpečnosť a stabilitu aj pri nízkych teplotách. Rovnaké pravidlo platí aj pre motoristov, ktorí často jazdia v náročnejšom teréne, v horských alebo chladných oblastiach. Na pravidelné jazdy mimo mesta, kde nebývajú cesty vždy kvalitne upravené, je tiež vhodné siahnuť skôr po zimných pneumatikách.
Kompromis medzi komfortom a nákladmi môžu urobiť vodiči v mestách alebo regiónoch s miernejšími zimami. Dobrou voľbou sú pre nich celoročné pneumatiky s označením 3PMSF, ktoré sú legislatívne uznané ako zimné.
3PMSF vs. M+S: Čo skutočne platí?
Viaceré európske krajiny, medzi nimi aj Rakúsko a Nemecko, v posledných rokoch sprísnili pravidlá pre zimné pneumatiky. Zatiaľ čo kedysi postačovalo označenie M+S, dnes sú za „skutočné zimné pneumatiky” považované len tie, ktoré nesú alpský symbol 3PMSF. Aký je medzi nimi rozdiel?
Symbol 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) označuje, že pneumatika je certifikovaná a úspešne prešla testami trakcie na snehu, ľade a mokrých cestách. U týchto pneumatík bolo overené a potvrdené, že spĺňajú minimálne požiadavky bezpečnosti pri jazde v zimných podmienkach. Na rozdiel od toho označenie M+S (Mud and Snow) znamená len to, že pneumatika má dezén vhodný na blato a sneh, no neprešla žiadnym oficiálnym testom výkonnosti. Tento symbol môžu výrobcovia umiestniť na pneumatiky aj bez splnenia normy EÚ o zimnej priľnavosti.
Symbol 3PMSF nájdete na bočnej strane pneumatiky, zvyčajne v blízkosti ďalších technických parametrov, ako rozmery, rýchlostný index a iné. Vyzerá ako malý horský piktogram s vločkou. Bývajú ním označené aj celoročné pneumatiky, ak sa môžu používať v zime ako plnohodnotná náhrada zimných pneumatík.
/f/124222/1000x667/90f8d7c35b/oznaceni-zimnich-pneu.jpg)
Aké zimné pneumatiky potrebujete na Slovensku?
Na Slovensku sú z legislatívneho hľadiska v súčasnosti akceptované pneumatiky s označením M+S aj 3PMSF. Z pohľadu bezpečnosti a jazdných vlastností je však oveľa vhodnejšie používať pneumatiky s certifikovaným symbolom 3PMSF. Na rozdiel od M+S prešli testami podľa medzinárodných štandardov, čo zaručuje lepšiu priľnavosť, kratšiu brzdnú dráhu a vyššiu stabilitu vozidla v náročných zimných podmienkach.
Ako nájdem označenie 3PMSF?
Hľadajte na bočnici pneumatiky symbol troch horských vrcholkov so snehovou vločkou. Nachádza sa v blízkosti označenia rozmeru, záťažového a rýchlostného indexu.
Kedy prezuť zimné pneumatiky?
Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v § 38 definuje osobitosti premávky v zimnom období. Stanovuje, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, môže vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 také vozidlo použiť v cestnej premávke len v prípade, ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami. Zákon teda pre osobné autá presne neurčuje termín, kedy prezuť zimné pneumatiky.
Inak je to v prípade nákladných vozidiel a autobusov. Motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia mať také pneumatiky aspoň na jednej z hnacích náprav od 15. novembra do 31. marca a za podmienok popísaných vyššie.
Výhovorka o nečakanom snežení pred policajnou hliadkou neobstojí. Zákon súčasne stanovuje, že vodič je povinný mať zimné pneumatiky, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že sa bude na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.
Zákon definuje aj výnimky, kedy povinnosť mať zimné pneumatiky neplatí:
pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd,
pre terénne motorové vozidlo,
pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu.
Do úvahy treba brať aj počasie
S prípravou auta na zimu sa neoplatí čakať na zimné mesiace alebo prvé sneženie. Zimné pneumatiky je najlepšie najmä kvôli bezpečnosti prezuť už v predstihu. Odborníci tak odporúčajú urobiť v čase, keď nočná teplota opakovane nevystúpi nad 7° C. Rovnako meniť zimné pneumatiky za letné je vhodné až vtedy, keď teplota neklesne pod 7° C niekoľko dní po sebe.
Pri rozhodovaní, kedy prezuť na zimné pneumatiky, by ste mali brať do úvahy aj to, kedy vozidlo používate. V jarnom a jesennom období je počasie často nepredvídateľné. Počas dňa môže byť príjemne teplo, no neskoro večer alebo skoro ráno môžu teploty klesnúť pod bod mrazu. Preto pre istotu nechajte prezuť zimné pneumatiky skôr alebo ich nechajte na vozidle o pár týždňov dlhšie.
Naopak, ak auto používate len počas dňa, keď je už teplo, môžete jazdiť na letných pneumatikách dlhšie. Zimné pneumatiky by sa na teplom asfalte mohli zbytočne opotrebovať.
Hĺbka dezénu a vek zimnej pneumatiky
Zimná pneumatika disponuje inými prevádzkovými vlastnosťami ako letná. Vyplýva to zo zloženia jej zmesi a konštrukcie dezénu. Zmes obsahuje silicu a iné zmäkčovadlá, ktoré zvyšujú priľnavosť a zamedzujú „stvrdnutiu” pneumatiky.
Čo sa týka hĺbky dezénu pre vozidlá do 3,5 tony, výmena pneumatík sa odporúča, ak je menšia ako 4 mm. Zákonom daná minimálna hĺbka dezénu sú 3 mm. Pre vozidlá nad 3,5 tony platí minimálna hĺbka dezénu 6 mm.
Vek pneumatiky by nemal byť viac ako 4 – 5 rokov, to znamená, že by nemala jazdiť viac ako 4 – 5 sezón. Po takomto čase strácajú všetky zmäkčovadlá obsiahnuté v gume svoju účinnosť. Niektorí výrobcovia síce prezentujú udržanie vlastností pneumatiky počas celej doby jej životnosti, napriek tomu však rozhodnutie voziť svoju rodinu v aute s 10-ročnými pneumatikami dobre zvážte.
Dátum výroby pneumatiky nájdete na jej boku za textom DOT v štvorcifernom formáte.
Príklad: Označenie 2623 znamená výrobu pneumatiky v 26. týždni roku 2023.
Viete, čo znamená značenie na zimných pneumatikách?
Na zimných pneumatikách sa nachádza označenie, ktoré obsahuje niekoľko písmen a čísel. Môže vyzerať napríklad takto: 195/70 R15 93U. Tieto hodnoty znamenajú:
195 – šírka pneumatiky v milimetroch
70 – bočný profil pneumatiky v percentách
R – konštrukcia pneumatiky
15 – priemer ráfika v palcoch
93 – hmotnostný index
U – rýchlostný index
Správny rozmer a indexy zimných pneumatík (rýchlostné a záťažové)
Správny výber parametrov pneumatiky je kľúčový pre bezpečnú, stabilnú a efektívnu jazdu. V prvom rade by mala pneumatika presne zodpovedať rozmeru v technickom preukaze vozidla. Nesprávny rozmer môže ovplyvniť geometriu vozidla, ukazovatele rýchlosti a niektoré bezpečnostné prvky (napr. ABS). Rozmer pneumatiky určuje jej šírka, profil a priemer ráfika (napr. 195/70 R15).
Rýchlostný (SI) a záťažový (LI) index
Rýchlostný index (SI) udáva maximálnu povolenú rýchlosť, pri ktorej pneumatika bezpečne funguje. Hodnoty sú reprezentované písmenom, napr. U = 200 km/h, H = 210 km/h, V = 240 km/h, W = 270 km/h. Pneumatika musí mať minimálne rovnaký alebo vyšší rýchlostný index než je konštrukčná rýchlosť uvedená v technickom preukaze.
Záťažový index (LI) udáva maximálne zaťaženie jednej pneumatiky pri maximálnom tlaku. Hodnoty sú číselné a zodpovedajú konkrétnej hmotnosti v kg. Pneumatika musí spĺňať minimálny záťažový index podľa technického preukazu alebo vyšší, aby bola bezpečná aj pri plnom naložení vozidla. Záťažový index sa vyjadruje na 1 koleso, takže na výpočet celkovej nosnosti automobilu so štyrmi kolesami sa hodnota LI vynásobí štyrmi.
Označenie pneumatík XL / EV
Symbol XL (Extra Load) označuje pneumatiky s vyššou nosnosťou pri rovnakom rozmere. Oplatí sa do nich investovať, ak potrebujete bezpečne obuť SUV, ľahké úžitkové vozidlá a autá často naložené ťažkým nákladom.
Symbol EV (Electric Vehicle) označuje pneumatiky optimalizované pre elektromobily, ktoré sú často ťažšie a vyžadujú vyššiu nosnosť, aby zvládli vyšší krútiaci moment a hmotnosť batérií.
EÚ štítok pneumatík: Ako ho čítať?
Európsky štítok pneumatík je navrhnutý tak, aby poskytol rýchly prehľad o kľúčových vlastnostiach pneumatiky, ktoré ovplyvňujú bezpečnosť a komfort jazdy i spotrebu paliva. Jeho správne čítanie vám pomôže jednoducho a rýchlo porovnať pneumatiky.
Na štítku sa uvádzajú tri základné parametre:
1. Valivý odpor (symbol palivovej pumpy) – vyjadruje, koľko energie sa spotrebuje pri valení pneumatiky. Pneumatika s nižším valivým odporom znižuje spotrebu paliva a emisie CO2. Hodnotenie sa uvádza v triedach od A (najlepšie) po E (najhoršie).
Rozdiel jednej triedy môže znamenať rozdiel 80 litrov spotreby paliva počas životnosti pneumatiky alebo desiatky kilometrov dojazdu na každé nabitie v prípade elektrického vozidla.
2. Priľnavosť na mokrej vozovke (symbol mraku s dažďom) – ukazuje vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde na mokrom asfalte, aby sa zastavilo pri silnom brzdení. Hodnotenie je tiež triedami A až E, pričom A znamená najlepšiu priľnavosť a najkratšiu brzdnú dráhu.
Rozdiel medzi dvomi triedami môže znamenať predĺženie brzdnej dráhy o 3 až 6 metrov.
3. Hlučnosť (symbol reproduktora) označuje vonkajšiu hlučnosť pneumatiky pri jazde. Triedy hluku sú v rozmedzí od A (nižší hluk) do B (vyšší hluk). Hladiny hluku v triede C sú povolené iba pre veľmi špecifické pneumatiky.
Okrem týchto základných parametrov môžete na štítku nájsť aj špeciálne piktogramy:
Snow grip – 3PMSF (symbol tri vrcholy hôr so snehovou vločkou) – označuje, že pneumatika prešla testami a je schválená na použitie v snehových podmienkach.
Ice grip (symbol ľadový štít) – u vybraných modelov pneumatik symbolizuje, že pneumatika je vhodná do ľadových podmienok.
Ako čítať EU štítok
Valivý odpor (palivová pumpa) – hodnotenie A – E, kde A znamená najnižšiu spotrebu paliva a nižšie emisie CO2.
Priľnavosť na mokrej vozovke (oblak s dažďovými kvapkami) – hodnotenie A – E, kde A znamená najkratšiu brzdnú dráhu na mokrom povrchu.
Hlučnosť (reproduktor s vlnami + údaj v dB) – hodnotenie A – C, kde A znamená najnižšiu hlučnosť a teda najvyšší komfort jazdy.
Snow grip (3PMSF – tri horské vrcholy a snehová vločka) – pneumatika je oficiálne uznaná ako zimná a spĺňa podmienky pre jazdu na snehu.
Ice grip (ľadový štít) – používa sa pri vybraných pneumatikách, overených testom na ľade.
Ako čítať testy pneumatík?
Testy pneumatík, ktoré pravidelne zverejňuje napríklad ADAC a ďalšie automobilové kluby a magazíny, patria k najspoľahlivejším zdrojom informácií. Testy zahŕňajú široké spektrum parametrov, odrážajúcich reálne jazdné situácie.
Čo sa v testoch sleduje?
Jazdná bezpečnosť: Sleduje sa brzdná dráha na mokrej a suchej vozovke, presnosť riadenia a stabilita, aquaplaning, ovládateľnosť na mokrej vozovke.
Environmentálne vplyvy a životný cyklus: Sleduje sa hlučnosť a komfort jazdy, opotrebenie a životnosť pneumatiky, valivý odpor a spotreba paliva.
Kvalitná zimná pneumatika musí uspieť vo všetkom. Ak pohorí v niektorej zásadnej kategórii, automaticky stráca šancu na dobré celkové hodnotenie. Takto testovanie zabezpečuje, že sa na trhu presadia len modely, ktoré ponúkajú skutočne dobrý výkon.
Napriek tomu sa pri čítaní testov nezameriavajte len na celkovú známku. Dôležité je porovnávať aj čiastkové hodnotenia a vybrať model, ktorý najlepšie sedí vášmu štýlu jazdy a prostrediu, v ktorom jazdíte.
Cena vs. trieda
Pri výbere zimných pneumatík sa okrem ceny oplatí pozerať aj na vlastnosti a výsledky testov. Pre lepšiu orientáciu sa pneumatiky delia do troch tried:
Trieda premium: Pneumatiky premium ponúkajú špičkové materiály, vysokú bezpečnosť, dlhú životnosť, nízku hlučnosť, vysoký komfort a vyššiu úsporu paliva, no sú najdrahšie.
Stredná trieda: Predstavuje kompromis medzi výkonom a cenou. Pneumatiky strednej triedy ponúkajú dostatočnú bezpečnosť, strednú aj dlhšiu životnosť, o niečo vyššiu hlučnosť a vyššiu spotrebu paliva ako prémiové modely.
Ekonomická trieda: Láka nízkou cenou. Pneumatiky ekonomickej triedy dosahujú len základnú bezpečnosť, majú kratšiu životnosť, vyššiu hlučnosť aj vyšší valivý odpor, ktorý sa podpisuje na spotrebe.
Najlacnejšie pneumatiky síce ušetria rozpočet, ale v praxi často na úkor bezpečnosti. Finančná úspora tu znamená horšiu priľnavosť a dlhšiu brzdnú dráhu, najmä na mokrej ceste alebo snehu.
Bezpečnosť v praxi
Správna voľba pneumatík je iba prvým krokom. Pre bezpečnú jazdu je dôležité venovať pozornosť aj ich stavu a údržbe.
Aquaplaning
Nebezpečný aquaplaning nastáva, keď sa medzi pneumatikou a vozovkou vytvorí vodný film a vodič stráca kontrolu nad vozidlom. Hlbší dezén zimných pneumatík dokáže účinnejšie odvádzať vodu a znižuje tak riziko tohto javu. Nemenej dôležitý je však aj správny tlak v pneumatikách. Podhustená pneumatika má väčšiu plochu styku s vozovkou a ľahšie stratí kontakt vo vode.
Tlak vs. teplota
Netreba zabúdať, že s poklesom teploty sa paralelne znižuje aj tlak v pneumatikách. Preto sa odporúča kontrola vždy pri prvých mrazoch. Správny tlak zaisťuje nielen dobrú trakciu a dobrú ovládateľnosť vozidla, ale aj rovnomerné opotrebenie pneumatiky a nižšiu spotrebu paliva.
DOT a starnutie pneumatík
Každá pneumatika má na bočnici uvedený kód DOT, ktorý označuje dátum výroby (napr. 1221 = 12. týždeň roku 2021). Aj keď má pneumatika dostatočnú hĺbku dezénu, materiál časom tvrdne a stráca pružnosť, čo zhoršuje brzdný výkon a trakciu. Preto sa odporúča pneumatiky meniť po 4 – 5 sezónach, aj keď ešte na pohľad vyzerajú v poriadku.
Kontrolný zoznam pred zimou
Skontrolujte, či majú pneumatiky 3PMSF symbol (alpský znak so snehovou vločkou).
Overte hĺbku dezénu – minimálne 4 mm.
Skontrolujte kód DOT – vek pneumatík, ideálne nie staršie než 4 – 5 rokov.
Po prezutí overte točivý moment utiahnutia kolies.
S príchodom prvých mrazov skontrolujte tlak v pneumatikách.
Skladovanie zimných pneumatík
Pre zachovanie správnych jazdných vlastností pneumatík je mimoriadne dôležité, aby ste ich počas ich nepoužívania správne skladovali:
Ak pneumatiky skladujete doma, ukladajte ich vodorovne. Pneumatiky na diskoch môžete uložiť na seba alebo ich zavesiť.
Optimálnym miestom pre skladovanie je suché, chladné a tmavé prostredie, kde nie je prievan.
Na skladovanie môžete využiť aj špeciálny stojan, ktorý zabezpečí uloženie sezónnych kolies bez deformácie pneumatík.
Pozor na nehody na letných pneumatikách
V chladnom období neposkytujú letné pneumatiky také dobré jazdné vlastnosti ako zimné, čo môže zvyšovať riziko dopravnej nehody. Navyše, nesplnenie povinnosti výmeny pneumatík môže mať za následok, že v prípade škody vám poisťovňa nevyplatí náhradu z PZP a kaska. Preto zbytočne nečakajte a pneumatiky prezujte včas.
Ako prezuť zimné pneumatiky?
Máte dve možnosti, ako prezuť zimné pneumatiky: buď využijete služby odborníkov v servise alebo sa do toho pustite sami. Ak sa rozhodnete pre domáce prezutie, postupujte podľa nasledujúcich krokov:
- 1
Zaobstarajte si kvalitné náradie. Aby ste mohli pneumatiky prezuť, potrebujete náradie ako zdvihák, kľúč na kolesá alebo pneumatický uťahovák.
- 2
Preštudujte si návod k autu. V prípade, že návod nemáte, vyhľadajte relevantné informácie na internetových fórach.
- 3
Zatiahnite ručnú brzdu. Pred zdvihnutím auta zatiahnite ručnú brzdu, aby vozidlo zostalo stabilné.
- 4
Zdvihnite auto. Na bočnom prahu vozidla nájdete označenia, kde máte umiestniť zdvihák. Skrutky mierne uvoľnite o pol otáčky. Predtým, ako sú kolesá úplne vo vzduchu, podložte zdvihák a vozidlo zdvihnite. Potom úplne odstráňte skrutky.
- 5
Odstráňte koleso. Koleso odmontujte a položte ho pod auto. V prípade, že by vozidlo zo zdviháka nečakane spadlo, koleso zabráni jeho nárazu priamo na zem.
- 6
Nasaďte zimnú pneumatiku. Pri smerových pneumatikách dbajte na správne otočenie. Šípka na pneumatike by mala smerovať dopredu, v smere jazdy.
- 7
Dotiahnite skrutky. Po odstránení letnej pneumatiky spod auta spustite vozidlo zo zdviháka a skrutky pevne dotiahnite.
- 8
Skontrolujte kolesá. Skontrolujte tlak a pokiaľ je nedostatočný, kolesá dofúkajte. Okrem toho dbajte na hĺbku dezénu. Minimálna hodnota je zákonom stanovená na 3 mm. Pri hĺbke 4 mm by ste mali premýšľať o ich výmene.
Pri prezúvaní sa uistite, že je vozidlo na rovnom povrchu. Vyhnete sa tak nepríjemnej situácii, keď by sa vozidlo mohlo počas práce začať nečakane pohybovať.
Zimné pneumatiky v rôznych krajinách Európy
Pred cestovaním do zahraničia nezabudnite na dôležitý detail. V rôznych európskych krajinách platia odlišné podmienky a pravidlá týkajúce sa zimných pneumatík. V niektorých štátoch ich musíte mať osadené skôr ako na Slovensku, v iných neskôr. Pred odchodom na cestu si preto dôkladne overte pravidlá danej krajiny.
A aké sú teda predpisy týkajúce sa zimných pneumatík v Rakúsku, Švédsku či v Česku? Na lepšiu orientáciu sme pre vás pripravili praktickú tabuľku:
| Krajina | Zimná sezóna | Hĺbka dezénu | Snehové reťaze |
|---|---|---|---|
Nórsko | 1. november až prvý pondelok po Veľkej noci | min. 3 mm pre osobné vozidlá a 5 mm pre vozidlá nad 3,5 t | môžu sa používať na miestach, kde je to nutné, no nie sú povinné |
Švédsko | 1. december až 31. marca | min. 3 mm pre osobné vozidlá a 5 mm pre vozidlá nad 3,5 t | vodiči sú povinní mať vo vozidle snehové reťaze |
Fínsko | 1. december až koniec februára (môže byť predĺžená až do 20. apríla) | min. 3 mm pre osobné vozidlá a 5 mm pre vozidlá nad 3,5 t | každé vozidlo musí byť vybavené snehovými reťazami, avšak môžu byť použité iba na vozovke pokrytej snehom alebo ľadom |
Estónsko | 1. december až 31. marec | min. 3 mm a 5 mm vozidlá nad 3,5 t | povolené iba na zľadovatelých alebo zasnežených cestách |
Lotyšsko | 1. december až 1. marec | min. 4 mm a 3 5 mm pre vozidlá nad 3,5 t | povolené iba na zľadovatelých alebo zasnežených cestách |
Nemecko | platí situačná povinnosť, ktorá je závislá od aktuálneho počasia a podmienok na cestách | min. 4 mm a 5 mm pre vozidlá nad 3,5 t | ich používanie je povolené v súlade s dopravnými značkami |
Česko | 1. november až 31. marec | min. 4 mm a 6 mm pre vozidlá nad 3,5 tony | povinné na cestách so špeciálnym označením a musia byť namontované aspoň na dvoch hnacích kolesách |
Rakúsko | 1. november až 15. apríl | min. 4 mm a pre vozidlá nad 3,5 t 5 mm pre radiálne pneumatiky alebo 6 mm pre diagonálne pneumatiky | povolené medzi 1. novembrom a 15. aprílom a iba na zasneženej a zľadovatelej ceste |
Chorvátsko | 15. november až 15. apríl | min. 4 mm pre všetky typy vozidiel | sú povinné na hnacej náprave, ak je na cestách 5 cm vrstva snehu alebo ak je vozovka zľadovatelá |
Slovinsko | 15. november až 15. marec | min. 3 mm pre všetky typy vozidiel | vodiči v Slovinsku sú povinní mať vo vozidle snehové reťaze |
Jazdite v zime bezpečne
Na Slovensku vyplýva povinnosť zimných pneumatík zo zákona. Okrem výmeny pneumatík však nezabudnite brať do úvahy aj ďalšie aspekty, ako sú hĺbka dezénu, pravidlá v zahraničí a vhodné poistenie. Pripravte sa na jazdu v zime a vyhnite sa zbytočným problémom, vrátane pokút.

/f/124222/1794x1266/e89af49123/zimne-pneumatiky.jpg)
/f/124222/460x305/2e2fa484d9/pokuta-v-zime.jpg)
/f/124222/1600x600/4c10b5a7e9/klik-benzin-nafta.webp)
/f/124222/853x1032/49e1904568/vyfuky.jpg)
/f/124222/1280x854/dc7bd5c54f/auto-misto-pro-ridice.jpg)
/f/124222/1000x666/93926f0c0c/gap-pojisteni.jpg)
/f/124222/1600x600/fe87ba237b/klik-nejrychlejsi-auto.webp)
/f/124222/1000x667/d2abb8b249/nabourane-auto-nalozene-na-odtah.jpg)
/f/124222/853x569/295e4b2b85/alkohol-za-volantem.jpg)
/f/124222/800x481/e055559f01/pojisteni_gap_auto_za_jizdy.jpg)
/f/124222/1000x667/8fecf6555b/starsi-vozidla.jpg)