Filter pevných častíc (DPF) v dieselových motoroch a jeho benzínový náprotivok GPF pomáhajú autám spĺňať prísne emisné normy. Ich úlohou je zachytávať sadze a jemné častice vznikajúce pri spaľovaní paliva, čím znižujú emisie. Nevyhnutnosť z pohľadu ekológie je pre mnohých motoristov doslova strašiakom, pretože výmena zaneseného filtra patrí medzi najdrahšie servisné zásahy. Ako tomu predísť a ako vyčistiť DPF filter, aby vydržal čo najdlhšie?
Čo je DPF filter a ako funguje?
DPF filter je zariadenie vo výfukovej sústave naftových motorov. Montuje sa zvyčajne pred katalyzátor a dokáže znížiť množstvo škodlivín vo výfukových plynoch až o 95 %. Vďaka tejto súčiastke už moderné dieselové vozidlá s funkčným filtrom nevypúšťajú typický čierny dym. Ide o pomerne drahý diel, ktorý je však nevyhnutný pre splnenie prísnych emisných noriem.
Ako funguje filter pevných častíc (DPF)
Filter je tvorený keramickou vložkou s jemnými kanálikmi, kde sa nečistoty zachytia. Keď dosiahne približne 50 až 70 % kapacity a sú splnené vhodné podmienky (správna rýchlosť a otáčky motora), spustí sa tzv. regenerácia. Usadeniny sa pri vyššej teplote spália, čím sa filter priebežne čistí a môže ďalej zachytávať nové častice.
Príznaky zaneseného DPF a ako overiť zaplnenie
K zaneseniu DPF filtra najčastejšie dochádza pri mestskej jazde nízkymi rýchlosťami a na nízkych otáčkach. Vtedy sa filter nemôže dostatočne zahriať. Na pasívnu regeneráciu potrebuje teplotu okolo 700 °C. Ak sa regenerácia nespustí, filter sa postupne upchá.
Ako sa prejavuje zanesený DPF filter
Pri zanesení filtra sa na prístrojovej doske rozsvieti kontrolka motora alebo kontrolka DPF. U niektorých nových modelov je dokonca možné priamo na prístrojovej doske sledovať úroveň naplnenia filtra, aby sa dalo zanesenie včas odhaliť. Ak to vaše vozidlo neumožňuje, môžete si nechať urobiť diagnostiku DPF v servise, kde vám načítajú hodnoty zanesenia.
Zároveň si môžete všimnúť typické znaky pri jazde, ako stratu výkonu vozidla, horšiu dynamiku a vyššiu spotrebu paliva. V mnohých prípadoch sa auto pre ochranu motora prepne do núdzového režimu, čo výrazne obmedzí jazdu. Ignorovanie týchto príznakov môže viesť k úplnému upchatiu filtra a drahej výmene.
Neplaťte drahé opravy, poistite sa za výhodnú cenu
Uzavrite si PZP a havarijné poistenie súčasne a dostanete zľavu. Filter vám poisťovňa nepreplatí, no v mnohých iných nepríjemných situáciách vás dokáže ochrániť a ušetriť peniaze.
Ako vyčistiť filter pevných častíc (DPF) – možnosti a postupy
Najjednoduchší spôsob, ako vyčistiť DPF filter, je pravidelne umožniť tzv. pasívnu regeneráciu.
Ako spustiť regeneráciu DPF
K pasívnej regenerácii dôjde prirodzene, ak budete jazdiť aspoň 20 – 30 minút pri vyšších otáčkach (okolo 2 500 – 3 000 ot./min), napr. na diaľnici alebo rýchlostnej ceste. Za týchto podmienok dosiahne filter potrebnú teplotu, pri ktorej sa sadze samovoľne spália. Treba však zdôrazniť, že pasívna regenerácia je skôr prevencia – udržiava filter priebežne čistý. Preto, ak jazdíte prevažne po meste, mali by ste svoje auto pravidelne „prevetrať” na diaľnici, aby filter dosiahol potrebnú teplotu a spálil nahromadené sadze. Tým výrazne znížite riziko upchatia DPF a predĺžite jeho životnosť.
Novšie autá majú vo funkčnej výbave aj tzv. aktívnu/riadenú regeneráciu. Ak je filter už výrazne zanesený, zasiahne riadiaca jednotka motora. Zvýši teplotu vo výfukovom systéme, napríklad pridaním paliva, čím dôjde k spáleniu nahromadených sadzí. Vodič si tento proces môže všimnúť podľa mierne zvýšených otáčok, vyššej spotreby alebo zapnutého ventilátora chladiča aj po vypnutí motora. Autá, ktoré nemajú aktívnu regeneráciu vo výbave, môžu v servise prejsť tzv. nútenou (servisnou) regeneráciou. Funguje to tak, že mechanik pripojí vozidlo na diagnostiku, ktorá dá riadiacej jednotke príkaz zvýšiť teplotu výfukových plynov a spáliť sadze vo filtri.
Ak regenerácia nepomôže, prichádza na rad odborné čistenie DPF v servise. Používajú sa špeciálne prípravky alebo zariadenia, ktoré filter vypláchnu či prefúknu. Niektoré servisy ponúkajú aj vodíkovú dekarbonizáciu či iné špeciálne metódy čistenia. Tieto postupy môžu byť účinné, ale vždy je potrebné riadiť sa odporúčaniami výrobcu a overeného servisu.
Nepokúšajte sa vyčistiť filter sami. Internet je plný „zaručených rád” a postupov, ako vyčistiť DPF filter doma. Amatérske čistenie filtra vo vode či iných roztokoch však môže spôsobiť jeho nenávratné poškodenie.
Ako dlho trvá regenerácia a ako často prebieha?
Ak sú splnené vhodné podmienky, najmä dostatočne vysoké otáčky motora a teplota výfukových plynov, regenerácia DPF filtra zvyčajne trvá rádovo desiatky minút. Pre pasívnu regeneráciu sa vo všeobecnosti odporúča jazdiť na 2 500 – 3 000 ot./min počas 20 – 30 minút.
Frekvencia regenerácie závisí najmä od jazdného profilu. Pri bežnej prevádzke sa spúšťa približne každých 400 – 1 500 km. Ak s vozidlom jazdíte prevažne po meste pri nízkych rýchlostiach a krátkych trasách, regenerácia môže byť potrebná častejšie. Naopak, pri pravidelných jazdách na diaľnici alebo rýchlostnej ceste sa filter čistí prirodzene a intervaly regenerácie sa predlžujú. Svoju úlohu tu hrá aj softvér riadiacej jednotky, ktorý sleduje množstvo zachytených sadzí a spúšťa regeneráciu podľa potreby.
Kedy meniť DPF, koľko vydrží a koľko stojí?
Kedy meniť DPF filter?
Najistejším ukazovateľom, že je čas na výmenu filtra pevných častíc, sú jeho prejavy počas jazdy. Ak sa často rozsvieti kontrolka DPF, motor prejde do núdzového režimu alebo má auto citeľne nižší výkon, návšteve servisu sa nevyhnete. Pokiaľ diagnostika ukáže, že filter je nadmerne zanesený a regenerácia ani čistenie už nepomôžu, budete musieť prikývnuť na výmenu.
Koľko vydrží DPF filter?
Na celkovú životnosť vplýva štýl jazdy, ale aj kvalita používaného paliva a oleja. Rolu tu hrá aj kvalita použitého dielu. Originál má zvyčajne dlhšiu výdrž než lacnejšie náhrady.
Životnosť DPF a kedy ho meniť
pohybuje sa v rozpätí od 100 000 – 300 000 km | priemerná výdrž býva okolo 220 000 – 250 000 km | podľa pripravovanej smernice EÚ by bolo povinné meniť DPF každých 150 000 km bez ohľadu na funkčnosť a zaplnenie |
Koľko stojí DPF filter?
Cena výmeny závisí najmä od značky a modelu vozidla. Pri bežných menších autách sa cena DPF zvyčajne pohybuje od 500 eur vyššie, zatiaľ čo pri väčších a prémiových modeloch sa môže počítať v tisícoch. Aj preto sa v praxi pred výmenou často volí profesionálne čistenie, ktoré môže filter ešte zachrániť a odložiť drahú investíciu.
Prevencia a správne návyky
Ako jazdiť s DPF filtrom, aby vám vydržal čo najdlhšie? Problémom sa dá často predísť jednoduchými návykmi za volantom. Najväčším nepriateľom filtra sú krátke mestské trasy. Auto sa nestihne zohriať a regenerácia neprebehne. Preto je dobré dopriať mu pravidelne dlhšiu jazdu po diaľnici alebo rýchlostnej ceste, kde sa motor udrží vo vyšších otáčkach a filter sa prirodzene vypáli.
Rovnako sa nevyplatí zvyk jazdiť pri nízkych otáčkach. Dlhodobé podtáčanie motora vedie k zvýšenému usádzaniu sadzí vo filtri. Výhodnejšie je zvyknúť si podraďovať a držať motor v optimálnom pásme.
Na životnosť DPF má veľký vplyv aj to, čím auto tankujete, teda kvalita paliva a aditíva. Kvalitné palivo so správnymi aditívami vytvára menej usadenín a sadzí, takže filter sa zanáša pomalšie a regenerácia je účinnejšia. Nekvalitná nafta môže naopak skrátiť jeho životnosť.
Nemenej dôležité je sledovať aktualizácie softvéru riadiacej jednotky. Výrobcovia priebežne upravujú algoritmy regenerácie, a tak auto po aktualizácii často zvláda vypaľovanie filtra efektívnejšie a šetrnejšie. Pravidelná diagnostika a regenerácia môžu predísť problémom, ktoré by inak skončili drahou opravou.
Prevencia šetrí peniaze. Pri DPF je to správna jazda a údržba, v prípade nehody alebo škody na vozidle zasa havarijné poistenie, ktoré vás ochráni pred zbytočnými výdavkami.
Legislatíva, STK/EK a odstránenie DPF
Odstránenie DPF je nelegálne a môže mať vážne následky. Takáto úprava vozidla je považovaná za neoprávnený zásah, čo je v rozpore s platnou legislatívou Slovenskej republiky aj Európskej únie. Vozidlo s odstráneným DPF sa stáva technicky nespôsobilým pre cestnú premávku, neprejde STK ani emisnou kontrolou. Navyše, jazda s nelegálne upraveným vozidlom je považovaná za vážny priestupok.
Čaká vás technická kontrola vozidla? Prečítajte si viac o tom, prečo sa zodpovedná príprava na STK oplatí aj pri nových vozidlách. Môžete ušetriť desiatky eur.
Ak vás zastaví polícia a zistí, že vozidlu bol odstránený DPF filter, čaká vás pokuta za jazdu s technicky nespôsobilým vozidlom. Ešte viac vás však zamrzí zadržanie veľkého technického preukazu, čím sa vozidlo považuje za dočasne neprevádzkovateľné. Polícia zároveň určí lehotu, do ktorej musíte vozidlo uviesť do technickej spôsobilosti, teda znovu namontovať DPF filter a absolvovať technickú kontrolu. Náklady spojené s týmito úkonmi sa často pohybujú v tisícoch eur.
V kontexte pripravovanej smernice EÚ sa dokonca očakáva ďalšie sprísnenie pravidiel týkajúcich sa dieselových vozidiel. Hovorí sa o úplnej stopke pre naftové motory bez DPF, čo by mohlo spôsobiť nemalé komplikácie najmä majiteľom starších vozidiel.
Oplatí sa myslieť aj na poistenie. Rovnako, ako sa nevypláca jazdiť bez DPF filtra, nebezpečné a nezákonné je aj šoférovať nepoistené vozidlo. Dnes si viete vybaviť PZP online rýchlo a jednoducho, ešte predtým než vyjdete s vozidlom na cestu.

/f/124222/853x1032/49e1904568/vyfuky.jpg)
/f/124222/853x1032/49e1904568/vyfuky.jpg)
/f/124222/1600x600/4c10b5a7e9/klik-benzin-nafta.webp)
/f/124222/1600x600/fe87ba237b/klik-nejrychlejsi-auto.webp)
/f/124222/853x569/295e4b2b85/alkohol-za-volantem.jpg)
/f/124222/800x481/e055559f01/pojisteni_gap_auto_za_jizdy.jpg)
/f/124222/1280x853/857c7d5394/mlada-zena-v-okne-stareho-volkswagen-transporter.jpg)
/f/124222/1879x1280/4b87558281/technicky-preukaz.jpg)
/f/124222/850x526/7a48ae11b9/dalnice-slovensko.jpg)
/f/124222/5616x3744/0879642939/zena-ridi-podle-navigace.jpg)
/f/124222/900x600/eea75430d7/zelena-karta-v-mobilu-za-volantem.jpg)