dve ženy pri pokazenom aute

Pokazené auto v zahraničí: Asistenčné služby vám poradia

Počas dovolenkového obdobia využívame autá častejšie na dlhšie trasy, vedúce neraz po zahraničných cestách. Dôkladná kontrola vozidla pred dlhou cestou by mala byť samozrejmosťou, no napriek tomu môže výlet skomplikovať porucha vozidla. Nie je to však koniec dovolenky, asistenčné služby vám vedia poradiť.

Aké poistenie je potrebné na cestu do zahraničia?

Ešte predtým, ako budete riešiť asistenčné služby, je nutné zistiť, aké poistenie by vám pri ceste do zahraničia nemalo chýbať.

Základom je PZP

Povinné zmluvné poistenie je zo zákona povinné a nesmie vám chýbať ani na Slovensku. Za jeho neuzatvorenie vám hrozí riziko platenia pokuty v hodnote 3 320 eur. Územnú platnosť vášho PZP si môžete overiť v zelenej karte. Spravidla sa však nemusíte ničoho báť, pretože platí vo väčšine obľúbených dovolenkových destinácií, ako napríklad Chorvátsko či Taliansko.

Hlavnou úlohou PZP je kryť vás pred platením škôd na zdraví a majetku tretích osôb. V praxi to teda vyzerá tak, že keď spôsobíte dopravnú nehodu, poisťovňa by vám mala preplatiť škody, ktoré ste spôsobili na vozidle a zdraví tretích osôb.


Povinné zmluvné poistenie

stars
sk
  • Jednoducho a rýchlo do 2 minút

  • Zelená karta ihneď

  • Úspora až 50 %


To, či poisťovňa sumu preplatí, alebo nie, sa odvíja od viacerých faktorov. Najdôležitejším sú výluky, pri ktorých PZP neplatí. Je to napríklad vtedy, keď jazdíte pod vplyvom omamných látok.

Pred uzatvorením poistenia zistite to, čo všetko poistenie kryje a aké výhody vám poskytuje. Informujte sa takisto o limitoch krytia a výlukách.

Keď PZP neplatí

Niekedy sa môže stať, že povinné zmluvné poistenie v dovolenkovej destinácií neplatí. Čo robiť v takýchto prípadoch? Riešením je hraničné poistenie. Ide o špecifický typ poistenia, ktoré sa využíva len v špecifických prípadoch, ako je napríklad neplatnosť PZP alebo dovážanie vozidiel zo zahraničia. Poistenie si vybavte tak, aby platilo počas celého pobytu, vrátane dňa príchodu a odchodu domov.


Vedeli ste, že...

…hraničné poistenie v prípade zapríčinenej dopravnej nehody funguje trochu odlišne ako PZP? Škody na zdraví a majetku tretích osôb v takejto situácii prepláca miestna poisťovňa.

Havarijné alebo špeciálne dovolenkové poistenie?

Okrem PZP a hraničného poistenia si môžete vybaviť aj ďalšie dva typy poistení, a to havarijné a špeciálne dovolenkové poistenie. Obe kryjú škody na vašom vozidle, no je medzi nimi niekoľko rozdielov.

Havarijné poistenie môžete využívať počas celého roka. Aby vám však platilo aj za hranicami, musíte si zvoliť správnu územnú platnosť. Väčšina poisťovní poskytuje dva typy havarijného poistenia. To, ktoré platí len na Slovensku, a to, ktoré platí aj v zahraničí. Keď teda viete, že budete cestovať do iných krajín, zvoľte druhú možnosť.

Ak ste si zvolili územnú platnosť len na Slovensko alebo havarijné poistenie nemáte, na dovolenku si môžete uzatvoriť špeciálne dovolenkové poistenie, ktoré ale platí len počas dovolenkových dní.  Zvyčajne v rámci neho získate výhodné asistenčné služby, poskytnutie náhradnej dopravy, odtiahnutie vozidla, krytie živlu, krytie stretu so zverou a množstvo ďalšieho.

Poistenie vozidla na dovolenku je skvelé pre tých, ktorí nechcú havarijné poistenie, no pri vycestovaní chcú pocit vyššej bezpečnosti a istoty, že keď sa niečo stane, budú sa mať na koho obrátiť.

Čo sú asistenčné služby a ako ich kontaktovať?

Základné asistenčné služby sú štandardnou súčasťou povinného zmluvného aj havarijného poistenia. Poskytuje ich každá poisťovňa a spravidla za ne nič nedoplácate. Ak by ste ale chceli prémiovú starostlivosť, niektoré inštitúcie poskytujú za príplatok doplnkové a špeciálne služby. V rámci nich máte nárok napríklad na nadštandardné ubytovanie, nadštandardnú dopravu a množstvo ďalšieho.

Jednotlivé asistenčné služby sa odvíjajú od toho, v akej poisťovni ste si ich vybavili. Všetky informácie o nich získate pri uzatváraní poistenia. Podrobnosti sú uvedené aj v poistných podmienkach a zmluve.

Pod asistenčnými službami sa najčastejšie myslia služby, ako:


  • oprava vozidla na mieste,
  • odtiahnutie vozidla,
  • úschova vozidla,
  • privolanie cestnej služby,
  • pomoc pri defekte alebo nedostatku paliva,
  • pomoc pri zabuchnutí alebo strate kľúčov,
  • náhradné ubytovanie,
  • preprava do cieľovej destinácie alebo domov.

 
Ak ste sa náhodou dostali do situácie, kedy je potrebné kontaktovať asistenčné služby, väčšina poisťovní poskytuje viaceré spôsoby, ako na to. Niektoré majú špeciálnu aplikáciu, prostredníctvom ktorej viete zaznamenať prípadné škody. Pomocou aplikácie môžete aj volať alebo chatovať s operátorom.

Iným riešením je klasika vo forme telefonického kontaktu. Poisťovne sú vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Kontaktovať ich môžete kedykoľvek.

Asistenčné služby poisťovní

Pre lepší prehľad sme si pre vás pripravili tabuľku so základnými asistenčnými službami poisťovní.


PoisťovňaZákladné asistenčné služby

Allianz

  • kontakt 24/7,

  • komplexný servis od menších problémov až po zabezpečenie odťahu a ubytovania,

  • možnosť dokúpiť prémiové služby.

ČSOB

  • kontakt 24/7,

  • oprava auta na mieste, odťah, úschova vozidla, otvorenie vozidla pri strate kľúčov, pomoc pri defekte, dovoz paliva, pomoc pri vybitej batérii a ďalšie,

  • možnosť dokúpiť prémiové služby.

Generali

  • kontakt 24/7,

  • dočerpanie paliva, náhradná doprava, výmena pneumatiky, zabezpečenie ubytovania, otvorenie „zabuchnutého” auta, právne poradenstvo a ďalšie,

  • možnosť dokúpiť prémiové služby.

Union


  • kontakt 24/7,

  • asistenčné služby v prípade dopravnej nehody, poruchy vozidla, krádeže vozidla, straty kľúčov, vyčerpania paliva, opravy defektu, výmeny batérie a ďalších,

  • možnosť dokúpiť prémiové služby.

Uniqa

  • kontakt 24/7,

  • oprava na mieste, odtiahnutie do servisu, úschova vozidla, ubytovanie v hoteli, náhradná doprava, náhradné vozidlo a ďalšie,

  • možnosť dokúpiť prémiové služby.

Wüstenrot

  • kontakt 24/7,

  • oprava na mieste, odtiahnutie do najbližšieho servisu, úschova auta, otvorenie dverí v prípade zabuchnutia, výmena pneumatiky v prípade defektu, výmena poškodenej batérie, ubytovanie, zapožičanie náhradného vozidla a ďalšie,.

  • možnosť dokúpiť prémiové služby.

Porucha ešte nie je koniec dovolenky

„Samotná porucha vozidla totiž nie je poistnou udalosťou, nakoľko škoda nevznikla pri nehode, respektíve kolízii. Avšak súčasťou PZP aj havarijného poistenia sú asistenčné služby, ktoré dovolenkárovi s pokazeným autom pomôžu vyriešiť jeho problém. Môžu mu pomôcť nájsť najbližší autoservis, uhradiť náklady spojené s odťahom vozidla, zabezpečiť náhradné vozidlo či ubytovanie,“ hovorí Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB Poisťovne. 

Aj asistencia má svoje limity

Asistencia sa zabezpečuje do výšky limitov, ktoré klient nájde v prílohe poistnej zmluvy. Ak má klient v ČSOB Poisťovni uzatvorené PZP aj havarijné poistenie, tak sa tieto limity sčítavajú. „Ak bola porucha spôsobená nehodou, vtedy už samozrejme hovoríme o poistnej udalosti a na tieto udalosti sa vzťahuje PZP, resp. havarijné poistenie,“ dopĺňa Jamborová. 

Čo keď auto zmizne?

Ak vám počas dovolenky zmizne auto spred hotela alebo počas cesty z parkoviska na odpočívadle, udalosť nahláste ihneď na miestnej polícii. Ak neovládate jazyk danej krajiny, kontaktujte asistenčnú službu svojej poisťovne, ktorá vám pomôže s prekladom. „Pre tieto prípady sú klientom k dispozícii asistenčné služby, ktoré poskytujú telefonické tlmočenie a preklady aj pri styku s políciou, zorganizujú tlmočníka pre policajné vyšetrovanie a poradia aj s prekladmi pri vypĺňaní dokladov,“  vysvetľuje Silvia Vlasková z UNIQA. Z polície si vyžiadajte potvrdenie o nahlásení krádeže, ktoré bude potrebovať poisťovňa, aby mohla začať riešiť poistnú udalosť. Následne nahláste krádež aj svojej poisťovni a oznámte jej všetky informácie o zmiznutom vozidle a okolnostiach krádeže. 

Nezabudnite, že asistenčná služba poisťovne vám v prípadne potreby poskytne ubytovanie alebo náhradné vozidlo na dopravu do cieľa, v prípade pripoistenia rozšírených služieb máte nárok aj na ECO letenku. O službe, ktorá bude klientovi poskytnutá, rozhodne na základe posúdenia konkrétnej situácie operátor asistenčnej služby. 


Autor - Martina Pisarcikova
Martina PisarčíkováViac článkov autora

Ako sa vám tento článok páčil?

Zdieľať článok

Súvisiace články

  • ruka na volante
    Máte najlacnejšie PZP?

    Ako naznačuje samotný názov, povinné zmluvné poistenie je zo zákona povinné. Uzatvorené ho musí mať každý majiteľ motorového vozidla. A čo vy, platíte za PZP málo alebo veľa? Odpoveď na túto otázku nemusí byť jednoznačná. Cena PZP sa totiž odvíja od množstva parametrov.

  • Peniaze a autíčko
    29. decembra 2023|Lívia Ovcarčíková
    Zdražovanie povinného zmluvného poistenia 2024

    Poisťovne avizujú zvyšovanie cien PZP pre rok 2024. Čo je príčinou zdražovania? O koľko viac si za povinné zmluvné poistenie priplatíme? Koho sa zvýšenie cien dotkne najviac a koho najmenej? Na všetky tieto otázky odpovieme v nasledujúcich riadkoch.

  • Vodič šoféruje auto
    05. decembra 2023|Martina Pisarčíková
    Tipy, ako si zľavniť PZP

    Povinné zmluvné poistenie je síce povinné, no sumu, ktorú zaň budete platiť, si môžete efektívne znížiť. Najčastejšie sa dá znížiť vďaka miestu bydliska, bezškodového priebehu či modelu vozidla.

  • kúpa vozidla z druhej ruky
    30. novembra 2023|Lívia Ovcarčíková
    Ako postupovať pri prepise vozidla?

    Od 1. januára 2023 došlo k zrušeniu dvojkrokového prepisu vozidla. Pri zmene majiteľa nie je potrebné meniť evidenčné číslo. Celý proces prepisu sa výrazne zjednodušil a vybavíte ho na jednom mieste. Ako teda postupovať pri prepise auta? V nasledujúcich riadkoch vám prinášame podrobný návod.

  • pes v aute
    09. novembra 2023|Lívia Ovcarčíková
    Všetko, čo treba vedieť o poistení psa

    Pes sa považuje za najlepšieho priateľa človeka, a nie je to žiadne klišé. Týchto štvornohých kamošov často vnímame ako súčasť rodiny. Okrem našej lásky, ochrany a starostlivosti si teda rozhodne zaslúžia aj zodpovedajúcu zdravotnú starostlivosť – hoci vieme, že veterinárne náklady sa dokážu vyšplhať na značne vysoké sumy. S výdavkami môžeme rátať aj v prípade, že náš pes spôsobí škodu, ktorú musíme uhradiť. Ako teda psíka poistiť pre prípad vzniku neočakávaných nákladov?

  • žena jazdiaca na čiernej elektrokolobežke
    30. októbra 2023|Lívia Ovcarčíková
    PZP pre elektrokolobežky: Povinné poistenie (pravdepodobne) už od januára 2024

    E-kolobežky a e-bicykle zažívajú ozajstný boom. Ich počet na cestách neustále rastie. Stále častejšie sa preto hovorí o potrebe PZP pre tieto prostriedky. Aj na Slovensku sa pripravuje novela zákona o PZP, podľa ktorého sa bude povinné zákonné poistenie vzťahovať na elektrokolobežky a segwaye spĺňajúce určité parametre. Zákon by mal začať platiť od 1. januára 2024.

  • Žena trhá papier - zmluvu
    19. októbra 2023|Lívia Ovcarčíková
    Výpoveď poistnej zmluvy: Ako na to?

    Stalo sa vám, že ste uzatvorili poistenie, a po čase ste zistili, že nie je výhodné? Neplaťte za niečo, čo vám nevyhovuje. V nasledujúcich riadkoch sme pre vás pripravili návod, ako napísať výpoveď poistnej zmluvy. Prezradíme vám aj zákonné dôvody, ktoré vás oprávňujú tento krok urobiť a podrobnejšie sa zastavíme pri výpovedi PZP.

  • 04. októbra 2023|Martina Pisarčíková
    Čo je akontácia a od čoho závisí jej výška?

    Akontácia je mimoriadna alebo prvá splátka, ktorú zaplatíte z dohodnutej ceny za predmet lízingu, resp. hypotéky či iného úveru. Vo väčšine prípadov ju musíte zaplatiť ešte predtým, ako predmet dostanete a jej výška závisí od samotného vozidla, prenajímateľa aj nájomcu.

  • nehoda dvoch áut
    26. septembra 2023|Martina Pisarčíková
    Povinné zmluvné poistenie: Čo všetko kryje?

    Povinné zmluvné poistenie, známe aj pod skratkou PZP, sa zameriava na krytie tretích osôb. V praxi to znamená, že v prípade dopravnej nehody, ktorú spôsobíte vy, by mala poisťovňa preplatiť všetky náklady spojené so škodami na zdraví a majetku ostatných účastníkov dopravnej nehody.

  • Peniaze z ruky do ruky
    17. septembra 2023|Martina Pisarčíková
    Ako dlho trvá vyplatenie poistnej udalosti?

    Zo zákona má poisťovňa stanovený časový rámec pre vykonanie likvidácie poistnej udalosti do 15 dní. Lehota začína plynúť od chvíle, keď sa ukončí vyšetrovanie. Ak aj napriek vašej výraznej snahe proces trvá dlhšie, môžete od poisťovne požiadať o zálohu na poistnom plnení.