Zo zákona má poisťovňa stanovený časový rámec pre vykonanie likvidácie poistnej udalosti do 15 dní. Lehota začína plynúť od chvíle, keď sa ukončí vyšetrovanie. Ak aj napriek vašej výraznej snahe proces trvá dlhšie, môžete od poisťovne požiadať o zálohu na poistnom plnení.
K najčastejším škodám spojeným so šoférovaním a vozidlami sa podľa odborníkov radí poškodenie čelného skla. To predstavuje takmer 30 % všetkých škôd, s ktorými sa poisťovne stretávajú.
Hneď po poškodení čelného skla prichádza na rad náraz vozidla do pevnej prekážky, ako sú napríklad stĺpy, zábradlia, zvodidlá a podobne. Počet takýchto škôd a nehôd dosahuje približne 26 %.
Trojicu škôd uzatvára stret s iným účastníkom cestnej premávky, ktorý dosahuje 18 %. Čísla sú len orientačné a menia sa v závislosti od daného roka. Uvedené škody sa však pravidelne umiestňujú na prvých priečkach.
A čo ďalšie poistné udalosti? Vodičov následne trápia aj škody na zaparkovanom vozidle, a to buď z dôvodu živlu, vandalizmu alebo inej príčiny. Ďalej netreba zabúdať ani na stret so zverou, ktorý je problémom najmä v jesenných a zimných mesiacoch, kedy sa stmieva oveľa skôr ako v lete.
Keď podpisujete poistnú zmluvu, všímajte si, čo poisťujete a najmä, ako to poisťujete. Rovnako si dôkladne preštudujte aj dokumenty, ktoré musíte predložiť, ak bude nevyhnutné poistné plnenie.
Overte si, či vaša poistná zmluva kryje škody na:
Škoda na majetku sa môže stať kedykoľvek. Niekedy k nej dôjde vlastným zapríčinením, inokedy vinou inej osoby. Ak ste sa dostali do situácie, kedy potrebujete nahlásiť poistnú udalosť spojenú s vozidlom, no neviete, ako na to, pripravili sme pre vás prehľadný návod.
V prípade dopravnej nehody alebo inej škodovej udalosti, ktorá sa stane na cestnej komunikácii, nemusíte volať vždy políciu. Táto povinnosť nastáva až vtedy, keď pri vzniku škody dôjde k zraneniu osôb alebo sa vodičovi nevedia dohodnúť na vinníkovi.
Škodu, ktorá nie je dopravnou nehodou, no je poistnou udalosťou, ako napríklad stret so zverou, musíte nahlásiť čo najskôr. Ešte predtým, ako tak urobíte, si nezabudnite pripraviť:
V ďalšom kroku kontaktujte poisťovňu. Urobiť tak môžete prostredníctvom online formulára, telefonicky, e-mailom, poštou alebo osobne na pobočke. Najpraktickejšou voľbou je online formulár, cez ktorý všetko nahráte a následne môžete sledovať, v akom štádiu je vaša žiadosť.
O ďalšom postupe vás bude informovať pracovník poisťovne, kde máte uzatvorenú poistnú zmluvu. Ten vám vysvetlí, ako bude postupovať a či nemusíte doložiť dodatočné informácie alebo podklady.
Poisťovňa vám vyplatí peniaze až po ukončení procesu vyšetrenia poistnej udalosti. Musíte však rátať s tým, že proces sa niekedy môže aj natiahnuť. Avšak nie vinou poisťovne. Pri nahlasovaní poistnej udalosti musíte byť aktívni a predložiť relevantné dôkazy o jej vzniku.
Spomalenie plnenia sa týka najmä neúplných alebo zavádzajúcich informácií zo strany klientov.
Poisťovňa má zo zákona stanovený časový rámec pre vykonanie likvidácie poistnej udalosti, a to do 15 dní.
Ak od oznámenia uplynul viac než mesiac, je to vaša chyba, ak sa aktívne nezaujímate o stav situácie. Zo zákona máte nárok požiadať o vyplatenie preddavku na poistnom plnení. Všeobecne platí, že stanovená doba na vybavenie tohto požiadavku je 1 mesiac od samotného oznámenia poistnej udalosti.
Vtedy poisťovne prijímajú žiadosti týkajúce sa vyplatenia preddavku na poistnom plnení. Ako sme už spomínali, skvelým nástrojom je elektronické sledovanie priebehu poistnej udalosti. Keď je proces ukončený, poisťovňa vám pošle peniaze veľmi rýchlo.
Poistné plnenie sa vypláca po adekvátnom prešetrení škody a predložení dokladov, a to buď v priebehu niekoľkých hodín, alebo do niekoľkých dní.
Vyplatenie poistnej udalosti môžete urýchliť týmito radami:
Asistenčné služby fungujú 24 hodín, 7 dní v týždni.
Výška sumy, ktorú vám poisťovňa preplatí, závisí od množstva faktorov a nedá sa uviesť presne. Na začiatok je dôležitá vaša zmluva a to, či ste uzatvorili poistenie so spoluúčasťou alebo bez nej. Ak máte prvý variant, poisťovňa nikdy nevyplatí celú čiastku. Určitú časť z nej budete musieť platiť vy. Táto suma môže byť v zmluve uvedená presným číslom (napr. 100 eur) alebo percentom.
Pri výpočte sumy, ktorú vám poisťovňa vyplatí, sa berie do úvahy aj typ škody a vek auta. Poisťovacia spoločnosť taktiež preveruje, či škoda náhodou nepatrí do jednej z výluk. To znamená, či ste neporušili niektoré pravidlá uvedené v zmluve, kvôli ktorým by vám poistenie nepreplatila. K bežným výlukám patria:
Ak chcete získať rýchle poistné plnenie, musíte mať uzatvorené adekvátne poistenie, ktoré pokrýva všetky poistné riziká.
Pri starších majetkových poistných zmluvách majú klienti stanovené veľmi nízke poistné sumy, pričom ich majetok je podpoistený.
Nezabudnite si minimálne raz za 2 roky skontrolovať poistné zmluvy a ak je to nutné, navýšte si poistné sumy. Túto zmenu môžete vykonať aj online.
Môžete si taktiež uzavrieť nové poistenie alebo vykonať zmeny na existujúcej poistnej zmluve bez potreby návštevy poisťovne.
Aby vám poisťovňa mohla vyplatiť všetky škody, musíte mať uzatvorené kvalitné a dostatočne vysoké poistenie. V prípade vozidiel je kľúčové PZP, ktoré môžete doplniť havarijným poistením. Máte dojem, že ponuka slovenských poisťovní je príliš široká a neviete si vybrať? Využite našu kalkulačku a v priebehu niekoľkých minút si porovnajte všetky dostupné poistné produkty.