Chyby a nedostatky, na ktorých vás poisťovňa oblafne
Poisťovňa vás na ničom neukráti, v prípade, ak máte na poistné plnenie nárok. Problémom však je, že mnoho ľudí si myslí, že má nárok na niečo viac, ako v skutočnosti má. Preto je vždy základom dobre si prečítať zmluvu a tak isto aj výluky z poistenia.
Musíte vedieť, čo si poisťujete
Vždy je dôležité vyhľadať profesionála– sprostredkovateľa na poistenia, ktorý dokáže klientom nie len vypočítať koľko by platili v tej ktorej poisťovni, ale zhodnotiť celkový rozsah poistného krytia a odporučiť poisťovňu aj na základe skúseností s rýchlosťou a kvalitou samotnej likvidácie. Množstvo klientov nemá čas, skúsenosti prípadne nevie všetky informácie napísané v poistných podmienkach správne vyhodnotiť. A tu vniká mnoho nejasností. Pretože vy budete mať pocit, že vás poisťovňa oklamala, ale ona len konala v zmysle podmienok.
Pozor na rozsah krytia
Klientom, ktorí majú staršie vozidlá prospeje znížiť si cenu poistenia tak, že si vyberú krytie s menším limitom výšky normohodín. Takže ak máte „nové“ vozidlo do 4–6 rokov, je predpoklad že vozidlo bude servisované v autorizovanom servise. Autorizovaný servis má zvyčajne vyššie hodinové sadzby za prácu, ako neautorizovaný servis. Ak však chodíte so svojim starším vozidlom do neautorizovaného servisu – môžete si vybrať poistku s limitom napr. 20 eur na normohodinu. Štandardne však netreba očakávať výrazný pokles ceny poistenia. Dôvod je ten, že aj na nové či 5-ročné vozidlo sú náklady na opravu veľmi porovnateľné. Rozdiel v cene poistenia bude teda najmä v cene práce.
Poznajte riziká
Ako pri všetkých poisteniach, aj v prípade havarijného poistenia je potrebné, aby klient presne vedel na aké riziká si svoje vozidlo poisťuje a aké poistné plnenie môže v prípade poistnej udalosti dostať. Toto býva najčastejšie miesto sporu medzi klientom a poisťovňou.
Najdôležitejšie je preštudovať poistné podmienky, dojednaný rozsah poistenia, aké rizika sú poistené, spoluúčasť, územnú platnosť poistenia, aby nevznikli v budúcnosti zbytočne nedorozumenia a oboznámiť sa s výlukami z poistenia.
Nie vždy si uplatníte škodu z PZP
Vlastníte dve autá a niektorý z členov rodiny vám poškodí druhé auto. Nuž, vyzerá to ako škoda spôsobený iným vodičom, ale v princípe nie je. Ide totiž o výluku a posudzuje sa ako vlastná škoda, hoci ste si ju nespôsobili sami. Jedinou možnosťou je škodu platiť z vlastných financií alebo využiť havarijné poistenie.
Na čo si dať extra pozor
Ide o výluky. Vy si myslíte, že máte havarijné poistenie alebo PZP, ale sú situácie, kedy môže byť škoda akákoľvek a poisťovňa vám krytie nepreplatí. Síce si môžete myslieť, že ide o oblafnutie, v skutočnosti ide o výluky, ktoré ste mali poznať. Preto si dajte pozor aspoň na tie najčastejšie, kedy sa krytie zvykne zamietnuť:
škody spôsobené pracovnou činnosťou,
škody spôsobené osobou, ktorú nie je možné jednoznačne identifikovať,
škody spôsobené vodičom, ktorý nie je držiteľom platného vodičského oprávnenia,
škody spôsobené vodičom, ktorý bol pod vplyvom alkoholu, návykových, omamných a psychotropných látok, ktoré znížili schopnosť viesť motorové vozidlo,
škody spôsobené vodičom, ktorý sa odmietol podrobiť skúške alebo vyšetreniu na prítomnosť vyššie uvedených látok,
škody spôsobené vojnovými udalosťami, teroristickými útokmi, štrajkami, vzburami alebo násilnými nepokojmi,
škody spôsobené nesprávnou obsluhou, údržbou alebo neschváleným používaním vozidla,
škody spôsobené prirodzeným opotrebovaním sa, chybnou konštrukciou, chybou materiálu alebo výrobnou chybou,
škody na elektroinštalácii vozidla spôsobené hlodavcami.
Niektoré poisťovne medzi výluky zaraďujú aj škody spôsobené na prístrojoch, ktoré nie sú s autom pevne spojené, prípadne nie sú do neho priamo zabudované.