/f/124222/1000x667/7e1f1f31f3/elektromobil.jpg)
Dotácie na elektromobil na Slovensku
Dotácie na elektromobily, ktorých cieľom je podporiť ekologickú dopravu a znižovať emisie CO₂, patria medzi najdiskutovanejšie témy slovenskej a európskej mobility. Slovensko v súčasnosti pripravuje nový systém podpory a motoristi pozorne sledujú, kedy Ministerstvo hospodárstva SR vyhlási výzvu na rok 2025. Malo by tak urobiť v nadväznosti na Akčný plán rozvoja elektromobility prijatý v roku 2023.
Slovensko: Dotácie na elektromobil – čo platí dnes?
Finančné opatrenie na nákup bezemisných a nízkoemisných vozidiel je súčasťou vládou prijatého akčného plánu pre roky 2024 – 2027. Plánuje sa ako dlhodobá výzva na obdobie minimálne 3 rokov s indikatívnou ročnou alokáciou 10 – 12 miliónov eur. Financovaná by mala byť zo štátneho rozpočtu a zo zdrojov EÚ (napr. nevyčerpané štrukturálne fondy alebo plán obnovy). Zatiaľ však nebola spustená.
V súčasnosti na Slovensku nefunguje priama dotácia na elektromobily pre fyzické osoby. Posledná podpora tohto typu bola spustená v roku 2019. Záujemcovia o nový elektromobil si tak musia počkať do vyhlásenia novej výzvy.
Aktívne však v roku 2025 prebiehali výzvy z Plánu obnovy zamerané na budovanie nabíjacej infraštruktúry. Tieto výzvy boli určené pre podnikateľov, samosprávy a nimi zriadené organizácie. Oprávnení žiadatelia mali na predloženie projektov čas do 30. júna 2025.
Pre aktuálne informácie odporúčame sledovať oficiálne stránky Ministerstva hospodárstva SR, Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA) a tiež Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), ktoré pravidelne informujú o pripravovaných výzvach, dotačných schémach aj nových možnostiach podpory elektromobility.
Kto môže požiadať o dotácie na elektromobil
Pre fyzické osoby boli na Slovensku poskytované dotácie na elektromobil doposiaľ v rámci dvoch výziev. Prvýkrát v rokoch 2016 – 2018, keď bol poskytovaný príspevok na čisto elektrické autá aj na plug-in hybridy. Okrem fyzických osôb si oň mohli požiadať aj firmy, mestá a obce.
Dotačná výzva s podobnými podmienkami bola otvorená aj v roku 2019. Fyzické osoby museli vtedy spĺňať tieto podmienky:
trvalý pobyt na území SR,
držiteľ vodičského oprávnenia skupiny B,
žiadne podlžnosti na daniach,
žiadne exekúcie,
žiadne nedoplatky na poistnom,
bezúhonnosť.
Aktuálne pripravuje ministerstvo hospodárstva novú schému, ktorá by mala nadviazať na staršie projekty. Na jej vyhlásenie sa však stále čaká, takže presné podmienky nie sú momentálne známe.
Lepšie možnosti však mali v uplynulých rokoch podnikatelia, firmy a samosprávy. Práve pre nich boli otvorené výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR zamerané na budovanie infraštruktúry, teda nabíjacích staníc.
Aj elektromobil potrebuje povinné zmluvné poistenie. Prečítajte si viac o PZP pre elektromobil a vyberte si najvýhodnejšiu ponuku.
Podmienky dotácie na elektromobil
Uvedené podmienky dotácie na elektromobil predstavujú orientačný rámec vychádzajúci z predchádzajúcich výziev. Presné parametre nového dotačného programu budú známe až po zverejnení oficiálnych dokumentov Ministerstva hospodárstva SR.
1. Typ pohonu
Priamou dotáciou môžu byť v rámci rozvoja elektromobility podporované bezemisné a nízkoemisné vozidlá. Okrem čisto elektrických áut možno získať aj príspevok na plug-in hybrid, avšak často s istými obmedzeniami (napr. nižší finančný strop).
2. Cenový strop vozidla
Minulé programy obsahovali maximálnu cenu vozidla, po presiahnutí ktorej už dotácia nebola poskytnutá. Tento strop má zabezpečiť, aby podpora smerovala na získanie dostupnejších elektromobilov, nie luxusných modelov. Vo výzve z roku 2019 to bolo 50 000 eur.
3. Zákaz predaja a povinná držba vozidla
Príjemca dotácie na elektromobil sa na určité obdobie zmluvne zaväzuje byť vlastníkom a zároveň jediným držiteľom vozidla. V poslednej výzve to bolo najmenej po dobu 2 rokov. Cieľom je zamedziť špekulatívnym nákupom.
Platný Akčný plán rozvoja elektromobility uvádza medzi východiskovými podmienkami dotácie aj odovzdanie starého vozidla na recykláciu. Zatiaľ však nie je známe či a ako bude táto požiadavka do výzvy zakomponovaná.
4. Evidencia na Slovensku
Elektromobil zakúpený z dotácií musí byť evidovaný v SR a na meno držiteľa, ktorý požiadal o dotáciu.
5. Havarijné poistenie elektromobilu
Od príjemcu dotácie sa môže vyžadovať, aby na zakúpené vozidlo uzatvoril na určité obdobie havarijné poistenie. V rámci výzvy v roku 2019 išlo o obdobie 2 rokov.
6. Povinná dokumentácia
K žiadosti o dotáciu, príp. k čerpaniu finančných prostriedkov sa väčšinou prikladajú doklady, ako sú:
čestné vyhlásenie o splnení podmienok (napr. o bezúhonnosti),
kópia občianskeho preukazu,
kópia vodičského preukazu,
faktúra alebo objednávka vozidla, doklad o zaplatení,
technický preukaz (osvedčenie o evidencii I a II) – po registrácii vozidla,
kópia poistnej zmluvy o havarijnom poistení.
Dôležitou súčasťou autopoistenia je aj asistencia. Viete, na aké asistenčné služby máte nárok k svojmu PZP alebo havarijnému poisteniu? Môžu vám výrazne pomôcť pri poruche či nehode – oplatí sa ich poznať.
Aká môže byť výška dotácie
V predošlých kolách štátnej podpory sa príspevky pre fyzické osoby pohybovali v tisícoch eur. Vychádzalo sa pritom z typu pohonu a zo stanoveného celkového limitu.
V prvom prípade (v rokoch 2016 – 2018) bola možnosť získať maximálne 5 000 eur na čisto elektrické autá aj plug-in hybridy. Následne v roku 2019 boli podmienky dotácie na elektromobil ešte o niečo štedrejšie – 8 000 eur v prípade BEV. Príspevok na plug-in hybridy ostal na sume 5 000 eur.
Tieto sumy nie sú aktuálne platné, ale poskytujú orientačný obraz o tom, aké rozsahy môže štát zvažovať. Skutočná výška podpory pre rok 2025 sa však môže líšiť v závislosti od rozpočtu a cieľov novej schémy.
Európsky kontext – ako to robia inde
Väčšina európskych krajín dnes poskytuje určitú formu podpory pre nákup elektromobilov – či už v podobe priamych dotácií, daňových úľav alebo zvýhodnení pri registrácii vozidla.
Príkladom je Veľká Británia, ktorá v tomto roku odštartovala dotácie na elektromobily bez komplikovaných žiadostí. Príspevok môžu motoristi získať priamo pri kúpe vozidla. Podmienkou je len to, aby cena elektromobilu nepresiahla 43 000 eur. Priame dotácie pre občanov ponúka aj Belgicko, Chorvátsko, Francúzsko, Grécko či Slovinsko. Zo susedných krajín spomeňme Poľsko, ktoré má dotácie na elektromobil pre fyzické osoby v prepočte od 4 300 do 9 200 eur.
Tieto príklady ukazujú, že dotácie na elektromobily a stimulácia elektromobility sú v EÚ bežné a pomáhajú vytvárať podmienky pre rast trhového dopytu. Na pozadí týchto trendov Slovensko v poskytnutí priamej podpory pre obyvateľov zatiaľ zaostáva. Momentálne patríme medzi štáty zatiaľ bez aktívnej dotácie na elektromobily.
V Českej republike jazdia elektrické vozidlá diaľnicami bez poplatku. Diaľničná známka pre elektromobil je tu už niekoľko rokov zadarmo.

/f/124222/1000x667/7e1f1f31f3/elektromobil.jpg)
/f/124222/1000x667/7e1f1f31f3/elektromobil.jpg)
/f/124222/1000x667/ef98199bec/bodovy-system.jpg)
/f/124222/6000x4002/8f7c3c31f5/auta-na-dialnici.jpg)
/f/124222/1794x1266/e89af49123/zimne-pneumatiky.jpg)
/f/124222/1600x600/4c10b5a7e9/klik-benzin-nafta.webp)
/f/124222/853x1032/49e1904568/vyfuky.jpg)
/f/124222/1280x854/dc7bd5c54f/auto-misto-pro-ridice.jpg)
/f/124222/1600x600/fe87ba237b/klik-nejrychlejsi-auto.webp)
/f/124222/853x569/295e4b2b85/alkohol-za-volantem.jpg)