/f/124222/1000x667/ef98199bec/bodovy-system.jpg)
Bodový systém na Slovensku: Čo sa chystá a odkedy (2025)
V súvislosti s pripravovanou novelou zákona o cestnej premávke bol tento rok skloňovaný aj bodový systém. Napokon sa však do schválenej verzie úpravy nedostal. Na Slovensku tak bodový systém, ako ho poznáme napríklad z Českej republiky, stále neplatí. Prinášame vám prehľad, čo by tento systém znamenal, prečo sa o ňom uvažovalo, ako sú vodiči sankcionovaní v súčasnosti a aké zmeny sa zavádzajú.
Čo je bodový systém a ako funguje
Bodový systém je nástroj, prostredníctvom ktorého môže štát dohliadať na dlhodobú disciplínu vodičov. Za vybrané dopravné priestupky sa neprideľujú len pokuty, ale aj body, ktoré sa vodičovi postupne sčítavajú. Každý priestupok má pridelenú bodovú hodnotu podľa závažnosti. Ak vodič dosiahne stanovený počet bodov, môže mu byť udelená prísnejšia sankcia (napr. odobratie vodičského oprávnenia).
Takýto sankčný systém už funguje vo viacerých európskych krajinách, napríklad aj v Českej republike, Poľsku či Nemecku. Hoci sa konkrétne pravidlá v jednotlivých štátoch líšia, základná myšlienka je rovnaká: sprísniť postihy pre recidivistov a motivovať k bezpečnej jazde nielen jednorazovými pokutami, ale aj dlhodobým sledovaním rizikového správania.
Bodový systém na Slovensku – čo sa pôvodne plánovalo
O zavedení bodového systému na Slovensku sa hovorilo už niekoľko rokov. Naposledy predstavilo návrh bodovania vodičov Ministerstvo vnútra SR na jar 2025 v rámci prípravy rozsiahlejšej reformy zákona o cestnej premávke. Avizovaný bodový systém sa však napokon do konečnej podoby novely zákona nedostal.
Navrhované legislatívne zmeny vznikli ako reakcia na tragické dopravné nehody. Bodový systém mal cielene motivovať vodičov k dodržiavaniu pravidiel, znížiť počet dopravných priestupkov a posilniť ochranu najzraniteľnejších účastníkov premávky – chodcov.
Pôvodne sa uvažovalo, že bodový systém by fungoval na týchto princípoch:
prideľovanie bodov podľa závažnosti priestupku – najviac bodov malo byť pridelených za dopravné priestupky, ktoré majú najväčší vplyv na vznik nehôd,
jasná hranica pre zákaz šoférovania – po prekročení určitej bodovej úrovne by vodič prišiel o vodičské oprávnenie, pričom jeho opätovné získanie by bolo spojené s určitými povinnosťami, napr. preskúšanie spôsobilosti,
prísnejšie pravidlá pre začínajúcich vodičov a recidivistov – hovorilo sa aj o prísnejšom hodnotení opakovaných priestupkov a striktnejšom bodovom systéme pre vodičov v skúšobnej dobe.
Prečo bodový systém na Slovensku zatiaľ neplatí?
Novela zákona o cestnej premávke bola schválená a podpísaná prezidentom v novembri 2025. V procese jej prípravy a počas politických rokovaní bol však pôvodne navrhovaný bodový systém napokon vypustený. Pri konečnom rozhodovaní bolo uprednostnené sprísnenie sankcií za prekročenie rýchlosti a zavedenie rehabilitačného programu pre recidivistov známe aj ako pravidlo trikrát a dosť.
Tieto opatrenia majú podľa tvorcov legislatívy potenciál efektívne znižovať nehodovosť a zvýšiť bezpečnosť na cestách. Aktuálne preto v zákone o cestnej premávke bodový systém nie je zavedený a vodiči sa podľa získaných bodov neposudzujú. Naďalej platí existujúci sankčný systém.
Ako funguje sankčný systém na Slovensku dnes
Aktuálny systém sankcií za priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky využíva mechanizmus pokút a zákazov činnosti. Rozhodnutie o sankcii môže prebehnúť cez rôzne formy konania, najčastejšie cez blokové konanie alebo plnohodnotné správne konanie.
Pri menej závažných priestupkoch, ak je priestupok spoľahlivo zistený a obvinený je ochotný zaplatiť pokutu, môže policajt uložiť sankciu priamo na mieste formou blokovej pokuty. Ak vodič súhlasí s výškou pokuty a prizná skutok, týmto spôsobom sa konanie uzavrie. V takom prípade je pokuta právoplatná a nemožno sa proti nej odvolať.
Ak nemožno priestupok uzavrieť v blokovom konaní, pristupuje sa k správnemu konaniu na okresnom dopravnom inšpektoráte. Pri závažnejších alebo opakovaných priestupkoch môžu sankcie zahŕňať okrem pokuty aj zákaz činnosti (zákaz viesť motorové vozidlo), odobratie alebo zadržanie vodičského preukazu.
Náš tip:
Aktuálne výšky sankcií a hranice priestupkov nájdete v platnom sadzobníku pokút zverejnenom na stránke Ministerstva vnútra SR.
Novelou zákona o cestnej premávke sa nezavádza bodový systém, ale niektoré pravidlá pre motoristov sa sprísňujú. Jedná sa najmä o:
prekročenie rýchlosti – sprísnenie sankcií,
alkohol alebo omamné látky za volantom – zákaz bude platiť aj pre spolujazdcov v prípade motocyklov, štvorkoliek a viacmiestnych bicyklov,
používanie telefónu a nevenovanie sa šoférovaniu – uplatnenie objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla,
ohrozenie chodcov a cyklistov – chodec bude mať prednosť už vtedy, keď sa zjavne chystá vstúpiť na priechod, vodiči sa budú musieť približovať k priechodom primeranou rýchlosťou.
Čo sledovať do budúcna
Hoci bodový systém na Slovensku aktuálne neplatí, téma jeho zavedenia je na stole dlhodobo a v rámci diskusií o zvyšovaní bezpečnosti na cestách má stále svoje miesto. Ak chcete byť informovaný o aktuálnom legislatívnom vývoji v tejto oblasti, odporúčame vám sledovať oficiálne stránky Ministerstva vnútra SR, kde sa zverejňujú návrhy i priebeh zmien a schválené novely v Zbierke zákonov.
Prehľadne a zrozumiteľne spracované prehľady zmien v oblasti cestnej premávky často ponúkajú aj odborné portály. Aj na stránkach Superpoistenie.sk prinášame aktuálne informácie v podobe praktických sprievodcov bez komplikovaného právnického slovníka. Rovnako tento text budeme priebežne aktualizovať tak, aby informoval o najnovšom legislatívnom vývoji.
Ako sa chrániť pred následkami nehody – pokuty, škody a poistenie
Znalosť dopravných predpisov a ich dodržiavanie je kľúčovou prevenciou. Dopravná nehoda však nepredstavuje riziko len z hľadiska sankcií. Oveľa vážnejšie finančné následky môžu mať spôsobené škody – od nákladov na opravu vozidla, cez škody spôsobené na majetku druhých, až po prípadné nároky za ujmu na zdraví. Oplatí sa preto myslieť nielen na prevenciu a bezpečnú jazdu, ale aj na kvalitnú poistnú ochranu:
platné povinné zmluvné poistenie s dostatočnými limitmi – minimálne zákonné limity síce stačia na splnenie povinnosti, ale pri vážnejších nehodách nemusia pokryť celú škodu,
havarijné poistenie – kryje škody na vašom vlastnom vozidle pri nehode, vandalizme, krádeži alebo živelnej udalosti. Hoci havarijné poistenie pre vodičov nie je povinné, tým, ktorí si chcú chrániť svoj majetok, sa rozhodne oplatí.
kvalitné asistenčné služby – zaistia okamžitú pomoc pri nehode, poruche, defekte, vybití batérie či potrebe náhradného vozidla.
Náš tip:
Vypočítajte si PZP alebo havarijné poistenie online a porovnajte si ponuky poisťovní
ušetriť môžete až 50 %
prehľad ponúk do 2 minút
poistenie môžete uzatvoriť online

/f/124222/1000x667/ef98199bec/bodovy-system.jpg)
/f/124222/1000x667/7e1f1f31f3/elektromobil.jpg)
/f/124222/6000x4002/8f7c3c31f5/auta-na-dialnici.jpg)
/f/124222/1794x1266/e89af49123/zimne-pneumatiky.jpg)
/f/124222/1600x600/4c10b5a7e9/klik-benzin-nafta.webp)
/f/124222/853x1032/49e1904568/vyfuky.jpg)
/f/124222/1280x854/dc7bd5c54f/auto-misto-pro-ridice.jpg)
/f/124222/1600x600/fe87ba237b/klik-nejrychlejsi-auto.webp)
/f/124222/853x569/295e4b2b85/alkohol-za-volantem.jpg)
/f/124222/800x481/e055559f01/pojisteni_gap_auto_za_jizdy.jpg)