bodový-system

Bodový systém na Slovensku: Čo sa chystá a odkedy (2025)

8. 12. 2025
|
Dĺžka čítania: 8 min.

V súvislosti s pripravovanou novelou zákona o cestnej premávke bol tento rok skloňovaný aj bodový systém. Napokon sa však do schválenej verzie úpravy nedostal. Na Slovensku tak bodový systém, ako ho poznáme napríklad z Českej republiky, stále neplatí. Prinášame vám prehľad, čo by tento systém znamenal, prečo sa o ňom uvažovalo, ako sú vodiči sankcionovaní v súčasnosti a aké zmeny sa zavádzajú.

Čo je bodový systém a ako funguje

Bodový systém je nástroj, prostredníctvom ktorého môže štát dohliadať na dlhodobú disciplínu vodičov. Za vybrané dopravné priestupky sa neprideľujú len pokuty, ale aj body, ktoré sa vodičovi postupne sčítavajú. Každý priestupok má pridelenú bodovú hodnotu podľa závažnosti. Ak vodič dosiahne stanovený počet bodov, môže mu byť udelená prísnejšia sankcia (napr. odobratie vodičského oprávnenia).

Takýto sankčný systém už funguje vo viacerých európskych krajinách, napríklad aj v Českej republike, Poľsku či Nemecku. Hoci sa konkrétne pravidlá v jednotlivých štátoch líšia, základná myšlienka je rovnaká: sprísniť postihy pre recidivistov a motivovať k bezpečnej jazde nielen jednorazovými pokutami, ale aj dlhodobým sledovaním rizikového správania.

Bodový systém na Slovensku – čo sa pôvodne plánovalo

O zavedení bodového systému na Slovensku sa hovorilo už niekoľko rokov. Naposledy predstavilo návrh bodovania vodičov Ministerstvo vnútra SR na jar 2025 v rámci prípravy rozsiahlejšej reformy zákona o cestnej premávke. Avizovaný bodový systém sa však napokon do konečnej podoby novely zákona nedostal.

Navrhované legislatívne zmeny vznikli ako reakcia na tragické dopravné nehody. Bodový systém mal cielene motivovať vodičov k dodržiavaniu pravidiel, znížiť počet dopravných priestupkov a posilniť ochranu najzraniteľnejších účastníkov premávky – chodcov.

Pôvodne sa uvažovalo, že bodový systém by fungoval na týchto princípoch:

  • prideľovanie bodov podľa závažnosti priestupku – najviac bodov malo byť pridelených za dopravné priestupky, ktoré majú najväčší vplyv na vznik nehôd,

  • jasná hranica pre zákaz šoférovania – po prekročení určitej bodovej úrovne by vodič prišiel o vodičské oprávnenie, pričom jeho opätovné získanie by bolo spojené s určitými povinnosťami, napr. preskúšanie spôsobilosti,

  • prísnejšie pravidlá pre začínajúcich vodičov a recidivistov – hovorilo sa aj o prísnejšom hodnotení opakovaných priestupkov a striktnejšom bodovom systéme pre vodičov v skúšobnej dobe.

Prečo bodový systém na Slovensku zatiaľ neplatí?

Novela zákona o cestnej premávke bola schválená a podpísaná prezidentom v novembri 2025. V procese jej prípravy a počas politických rokovaní bol však pôvodne navrhovaný bodový systém napokon vypustený. Pri konečnom rozhodovaní bolo uprednostnené sprísnenie sankcií za prekročenie rýchlosti a zavedenie rehabilitačného programu pre recidivistov známe aj ako pravidlo trikrát a dosť.

Tieto opatrenia majú podľa tvorcov legislatívy potenciál efektívne znižovať nehodovosť a zvýšiť bezpečnosť na cestách. Aktuálne preto v zákone o cestnej premávke bodový systém nie je zavedený a vodiči sa podľa získaných bodov neposudzujú. Naďalej platí existujúci sankčný systém.

Ako funguje sankčný systém na Slovensku dnes

Aktuálny systém sankcií za priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky využíva mechanizmus pokút a zákazov činnosti. Rozhodnutie o sankcii môže prebehnúť cez rôzne formy konania, najčastejšie cez blokové konanie alebo plnohodnotné správne konanie.

Pri menej závažných priestupkoch, ak je priestupok spoľahlivo zistený a obvinený je ochotný zaplatiť pokutu, môže policajt uložiť sankciu priamo na mieste formou blokovej pokuty. Ak vodič súhlasí s výškou pokuty a prizná skutok, týmto spôsobom sa konanie uzavrie. V takom prípade je pokuta právoplatná a nemožno sa proti nej odvolať.

Ak nemožno priestupok uzavrieť v blokovom konaní, pristupuje sa k správnemu konaniu na okresnom dopravnom inšpektoráte. Pri závažnejších alebo opakovaných priestupkoch môžu sankcie zahŕňať okrem pokuty aj zákaz činnosti (zákaz viesť motorové vozidlo), odobratie alebo zadržanie vodičského preukazu.

Náš tip:

Aktuálne výšky sankcií a hranice priestupkov nájdete v platnom sadzobníku pokút zverejnenom na stránke Ministerstva vnútra SR.



Novelou zákona o cestnej premávke sa nezavádza bodový systém, ale niektoré pravidlá pre motoristov sa sprísňujú. Jedná sa najmä o:

  • prekročenie rýchlosti – sprísnenie sankcií,

  • alkohol alebo omamné látky za volantom – zákaz bude platiť aj pre spolujazdcov v prípade motocyklov, štvorkoliek a viacmiestnych bicyklov,

  • používanie telefónu a nevenovanie sa šoférovaniu – uplatnenie objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla,

  • ohrozenie chodcov a cyklistov – chodec bude mať prednosť už vtedy, keď sa zjavne chystá vstúpiť na priechod, vodiči sa budú musieť približovať k priechodom primeranou rýchlosťou.

Čo sledovať do budúcna

Hoci bodový systém na Slovensku aktuálne neplatí, téma jeho zavedenia je na stole dlhodobo a v rámci diskusií o zvyšovaní bezpečnosti na cestách má stále svoje miesto. Ak chcete byť informovaný o aktuálnom legislatívnom vývoji v tejto oblasti, odporúčame vám sledovať oficiálne stránky Ministerstva vnútra SR, kde sa zverejňujú návrhy i priebeh zmien a schválené novely v Zbierke zákonov.

Prehľadne a zrozumiteľne spracované prehľady zmien v oblasti cestnej premávky často ponúkajú aj odborné portály. Aj na stránkach Superpoistenie.sk prinášame aktuálne informácie v podobe praktických sprievodcov bez komplikovaného právnického slovníka. Rovnako tento text budeme priebežne aktualizovať tak, aby informoval o najnovšom legislatívnom vývoji.

Ako sa chrániť pred následkami nehody – pokuty, škody a poistenie

Znalosť dopravných predpisov a ich dodržiavanie je kľúčovou prevenciou. Dopravná nehoda však nepredstavuje riziko len z hľadiska sankcií. Oveľa vážnejšie finančné následky môžu mať spôsobené škody – od nákladov na opravu vozidla, cez škody spôsobené na majetku druhých, až po prípadné nároky za ujmu na zdraví. Oplatí sa preto myslieť nielen na prevenciu a bezpečnú jazdu, ale aj na kvalitnú poistnú ochranu:

  • platné povinné zmluvné poistenie s dostatočnými limitmi – minimálne zákonné limity síce stačia na splnenie povinnosti, ale pri vážnejších nehodách nemusia pokryť celú škodu,

  • havarijné poistenie – kryje škody na vašom vlastnom vozidle pri nehode, vandalizme, krádeži alebo živelnej udalosti. Hoci havarijné poistenie pre vodičov nie je povinné, tým, ktorí si chcú chrániť svoj majetok, sa rozhodne oplatí.

  • kvalitné asistenčné služby – zaistia okamžitú pomoc pri nehode, poruche, defekte, vybití batérie či potrebe náhradného vozidla.


Náš tip:

Vypočítajte si PZP alebo havarijné poistenie online a porovnajte si ponuky poisťovní

  • ušetriť môžete až 50 %

  • prehľad ponúk do 2 minút

  • poistenie môžete uzatvoriť online


Často kladené otázky

Platí na Slovensku v roku 2025 bodový systém?

Prečo Slovensko zatiaľ nemá bodový systém ako Česká republika?

Môže sa bodový systém v budúcnosti ešte zaviesť?

Ako sú dnes vodiči trestaní za opakované dopravné priestupky?

Ako je to s bodovým systémom, keď jazdím do zahraničia (napr. do Čiech)?

Martina DudováViac článkov autora

Zdieľať článok

Súvisiace články

  • elektromobil
    10. decembra 2025|Martina Dudová
    Najlepšie elektromobily na trhu

    Hoci sú elektromobily stále drahšou voľbou, ekologická jazda, nízke náklady a tichý chod lákajú čoraz viac vodičov. Ak aj vy zvažujete, aký elektromobil kúpiť, rok 2026 môže priniesť lepšiu dostupnosť aj vyššiu efektivitu. Prinášame prehľadne najlepšie elektrické autá roku 2025 podľa ceny, dojazdu a výkonu.

  • autá na diaľnici
    01. decembra 2025|Martina Dudová
    Diaľničná známka pre elektromobil

    V Českej republike majú elektromobily veľkú výhodu – na diaľniciach už 5 rokov neplatia ani cent. Na Slovensku sa o podobnej výnimke síce uvažovalo, no zatiaľ zavedená nebola. Diaľničná známka pre elektromobil je u nás aj naďalej spoplatnená. V nasledujúcom článku sa pozrieme, kto je na Slovensku od platenia za diaľnice oslobodený a ako si slovenskí vodiči môžu uplatniť bezplatnú jazdu českými diaľnicami.

  • zimne-pneumatiky
    18. novembra 2025|Martina Dudová
    Povinné zimné pneumatiky na Slovensku

    Povinnosť prezuť zimné pneumatiky namiesto letných ukladá na Slovensku zákon. Pre vozidlá do 3,5 tony platí v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Pevne stanovené obdobie od 15. novembra do 31. marca sa vzťahuje len na nákladné autá, autobusy alebo kamióny. Tieto pravidlá pravdepodobne poznáte. Viete však, kedy prezuť zimné pneumatiky z hľadiska bezpečnosti a ktoré typy pneumatík zákon akceptuje?

  • 10. novembra 2025|Martina Dudová
    Najlepšie aditívum do nafty a benzínu

    Výber najlepšieho aditíva do nafty a benzínu môže predstavovať rozdiel medzi unaveným motorom a strojom, ktorý pracuje ako hodinky. Vhodný prípravok dokáže prečistiť vstrekovače a celú palivovú sústavu, podporiť mazanie, znížiť účinky vody a ochrániť komponenty pred koróziou. Aditíva pomáhajú aj pri studených štartoch, dlhodobých odstávkach a dokonca mierne znižujú spotrebu paliva. Kľúčom je zvoliť správny typ prípravku podľa želaného efektu a dodržať dávkovanie.

  • vyfuky
    06. novembra 2025|Martina Dudová
    Ako vyčistiť DPF filter

    Filter pevných častíc (DPF) v dieselových motoroch a jeho benzínový náprotivok GPF pomáhajú autám spĺňať prísne emisné normy. Ich úlohou je zachytávať sadze a jemné častice vznikajúce pri spaľovaní paliva, čím znižujú emisie. Nevyhnutnosť z pohľadu ekológie je pre mnohých motoristov doslova strašiakom, pretože výmena zaneseného filtra patrí medzi najdrahšie servisné zásahy. Ako tomu predísť a ako vyčistiť DPF filter, aby vydržal čo najdlhšie?

  • mercedes vozidlo
    20. októbra 2025|Martina Dudová
    Na čo nezabudnúť pri predaji auta?

    Predaj auta nie je len o odovzdaní kľúčov a vyplatení kúpnej ceny. Aby všetko prebehlo hladko a bez zbytočných komplikácií, treba dodržať niekoľko povinných krokov od prípravy kúpno-predajnej zmluvy, cez prehlásenie vozidla až po ukončenie PZP. Každý úkon má svoje pravidlá či zákonné lehoty, ktoré je potrebné dodržať. Praktický postup na predaj auta v roku 2025 v zmysle platnej legislatívy sme pre vás zhrnuli v tomto článku.

  • 13. októbra 2025|Martina Dudová
    Najdrahšie a najrýchlejšie auto na svete

    Najdrahšie a najrýchlejšie auto na svete – dva tituly, ktoré už roky fascinujú motoristických nadšencov. Cena predstavuje symbol luxusu a prestíže, rýchlosť zase ukazuje technické možnosti výrobcov a ich odhodlanie posúvať hranice. Automobilky sa neustále predbiehajú v prekonávaní limitov a výsledkom sú stroje, ktoré sú rovnako fascinujúce ako nedostupné. V tomto článku sa pozrieme na modely, ktoré dnes držia rekordy ako najrýchlejšie a najdrahšie autá na svete.

  • pohár whisky a kľúče od auta na stole
    22. septembra 2025|Martina Dudová
    Alkohol za volantom doma a v zahraničí: Aké sú limity a pokuty?

    Na Slovensku sa uplatňuje nulová toleranciu alkoholu za volantom. Ak nafúkate viac ako jedno promile, dopúšťate sa trestného činu, pri ktorom vám okrem zadržania vodičského preukazu za alkohol hrozí aj odňatie slobody. Existujú však krajiny, kde sa nejaké to pivko alebo pohár vína toleruje. Prinášame to najdôležitejšie o alkohole za volantom, vrátane tabuľky pokút za alkohol a povolených limitov v jednotlivých krajinách.

  • 15. septembra 2025|Martina Dudová
    Pillow poistenie auta: Platíte len toľko, koľko jazdíte

    Poistite si len kilometre, ktoré skutočne prejdete. Poisťovňa Pillow priniesla na Slovensko nové poistenie, ktorého cena sa odvíja od počtu najazdených kilometrov. Ak jazdíte menej, zaplatíte menej. Pillow poistenie je férové, jednoduché a ideálne pre vozidlá s nižším ročným nájazdom. Zisťovali sme pre vás, ako tento produkt funguje, aké sú jeho podmienky a ceny.