Ceny áut

Cena áut je rôzna a odvíja sa od množstva parametrov, vrátane výbavy, farby či značky. Vo všeobecnosti však platí, že väčšina vozidiel po kúpe stratí až štvrtinu z hodnoty. Mnohí odborníci preto neodporúčajú kupovať auto ako investíciu. Ako sa mení cena áut v čase a ktoré vozidlá ju strácajú najviac?

Nové auto starne najrýchlejšie

Nové auto stráca až štvrtinu hodnoty už v momente odchodu z autopredajne. Najviac však stráca na cene počas prvých dvoch rokov. Po piatich rokoch už takéto vozidlo považujeme za staršie auto, ktorého hodnota môže v niektorých prípadoch klesnúť i na 25 percent.

Samozrejme to závisí od stavu najazdených kilometrov, značky, modelu, výbavy a technického stavu. Pri luxusnej triede, vyššej strednej a strednej triede automobilov je táto hodnota vyššia o 10 až 20 percent v závislosti od modelu.

Už pri kúpe vozidla je preto vhodné uvažovať o tom, za akú cenu ho bude možné neskôr predať. Pri tom netreba zabúdať ani na výdavky spojené s poistením auta, či už ide o PZP alebo havarijné poistenie. Platba za poistenie poväčšine zohráva dôležitú úlohu počas obdobia, kým máme auto vo vlastníctve. Pri havarijnom poistení závisí cena za poistku predovšetkým od ocenenia auta.

Povinné zmluvné poistenie

Niekedy môže cena lepšie vybaveného auta klesnúť menej než pri lacnejšom variante. Nové autá sa obvykle predávajú po 2–3 rokoch hlavne u majiteľov, ktorí ich intenzívnejšie používajú a sú za ten čas schopní najazdiť aj 150-tisíc kilometrov. Druhá vlna predaja je vo veku päť až sedem rokov.

Zachovanie ceny auta

Cena auta klesne asi o polovicu každé 4 roky po najazdení asi 30-tisíc kilometrov ročne, pričom po piatich rokoch má auto hodnotu približne 40 percent z pôvodného cenníka. Kúpiť si nové auto a o dva-tri roky ho predať s minimálnou stratou je preto takmer nemožné. Na zachovanie hodnoty vozidla má vplyv model vozidla, rok výroby, značka, počet najazdených kilometrov, farba, výbava a najmä poruchovosť vozidla. Menej poruchové vozidlá a kvalitne vyhotovené vozidlá luxusnej, stredne vyššej a strednej triedy si vo všeobecnosti uchovávajú vysokú hodnotu. Naopak, rýchlo padá cena často poruchových vozidiel s nadpriemerným množstvom najazdených kilometrov a v neobľúbenej far­be.

Avšak ceny ojazdených áut klesajú výrazne pomalšie než ceny nových áut. Samozrejme aj toto sa líši pri rôznych modeloch a variantoch automobilov. Napríklad luxusná trieda automobilov po prvom roku prevádzky stratí až tretinu svojej ceny. Pri vozidlách strednej a nižšej triedy však takýto prudký pokles ceny nebýva.

Ktoré autá si držia cenu

Automobily s nízkym počtom najazdených kilometrov, dobrou výbavou, zaujímavou farbou alebo populárnym motorom si vo všeobecnosti držia dobrú cenu. Ako sme však spomenuli, na udržanie ceny má vplyv aj množstvo rôznych faktorov. Okrem značky či roku výroby ju ovplyvňujú aj vzácnosť, špecifickosť alebo ikonickosť.

Vzácne autá

Vzácne vozidlá sú tie, ktoré si udržujú hodnotu najlepšie. Do tejto kategórie patria modely disponujúce netradičnou výbavou alebo farbou.

Na nájdenie takýchto vozidiel nemusíme ísť príliš ďaleko. Zopár ich totižto nájdeme aj na slovenskom trhu. K nim patrí napríklad Škoda Favorit s centrálnym uzamykaním a športovými sedadlami.

Problém so vzácnymi vozidlami je len v tom, že nájsť na nich kupcu je pomerne náročné a komplikované. Keď sa vám to však podarí, môžete sa tešiť zo skvelého výnosu.

Špecifické autá

Druhou kategóriou sú špecifické autá, ktoré sú charakteristické tým, že majiteľovi poskytujú pridanú hodnotu a vo svojej kategórii nemajú takmer žiadnu konkurenciu. Skvelým príkladom je praktický Volkswagen Sharan s vyberateľnými sedadlami. V súčasnosti nájdete na trhu posledné kusy, pretože ho vo veľkom nahrádzajú klasické SUV.

Za špecifické vozidlo sa považuje aj Toyota Prius Plus, ktorá láka najmä svojou praktickosťou a nízkou spotrebou.

Ikonické autá

Ide o vozidlá, ktorým hodnotu navyšuje najmä nostalgia za dávnymi časmi. Samozrejme, cenu zvyšuje aj dobrý stav, pekný vzhľad a zaujímavá farba. Do kategórie týchto áut patrí Škoda 120 alebo starý dobrý Žigulák.

Za ikonické autá sa považujú aj pretekárske modely, ktoré sa používali pred rokmi, ako napríklad Audi Quattro, Ford Escort Cosworth, BMW e30 M3 alebo Lancia Delta Integrale. Ak jedno z takýchto vozidiel máte doma, nezabudnite sa oň správne starať. Keď bude v dobrom stave, hodnota mu určite neklesne.

Autá, ktoré sú posledné svojho druhu

Jedinečnosť je jedným z parametrov, ktorý dokáže vytlačiť cenu o niekoľko stoviek až tisíc eur vyššie. V takomto prípade hovoríme o Porsche 911, BMW M3 alebo o Audi RS4.

Do tejto kategórie patria aj vozidlá, ktorým v súčasnosti cena padá, no ak sa o ne budete starať a niekoľko rokov si ich necháte, môžete ich predať za oveľa vyššiu cenu.

Spoľahlivé autá

Nie všetky vozidlá sú spoľahlivé. Mnohé moderné modely sú také komplikované, že po krátkom čase vypovedajú svoju funkciu. Výsledkom toho sú väčšie investície do opráv alebo do kúpy nového vozidla. To je dôvod, prečo sa mnohí čoraz častejšie obzerajú po spoľahlivých vozidlách, ktoré im môžu vydržať roky.

Do skupiny spoľahlivých áut patria mnohé staršie vozidlá značiek Lexus alebo Toyota. Populárna je aj značka Suzuki s modelom Swift.

Malé autá

Malé autá sú praktické a kompaktné. Hodia sa ako na jazdenie a parkovanie v meste, tak aj na dlhšie vzdialenosti. Vďaka ich univerzálnosti a schopnosti prispôsobenia sú veľmi obľúbené a ich cena klesá menej ako cena iných vozidiel.

Za malé autá, ktoré si vedia udržať hodnotu, sa považuje napríklad obľúbená Škoda Fabia, Volkswagen Polo alebo Toyota Yaris.

Na druhej strane viaceré testy zistili, že v kategórii malých vozidiel si prvých päť rokov drží cenu najhoršie Hyundai i20, Kia Rio a Peugeot 208. Veľmi podobne na tom boli aj štýlové autá, ako Mini Cooper, Fiat 500 a Citroën DS3.

Rodinné autá

Rodinné autá patria k veľmi obľúbeným na slovenskom trhu. Zo všetkých, ktoré stretnete na cestách, si najlepšie držia cenu Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Toyota Verso. Naopak, najhoršie si drží cenu Citroën C4 Picasso, Renault Megane Combi a Chevrolet Orlando. Pokles sa okrem nich týka aj vozidiel Hyundai i40, Peugeot 508 a Opel Insignia.

SUV

Rovnako ako rodinné autá, aj SUV sú dnes veľmi obľúbené. Lákajú najmä komfortom a množstvom miesta. Hodnotu si z nich najlepšie držia Dacia Duster, Škoda Yeti a Volkswagen Tiguan. Najhoršie sú na tom Chevrolet Captiva, Mazda CX-7 a Jeep Compass.

Ktoré značky áut strácajú na hodnote najviac?

Podľa analýzy straty hodnoty v priebehu času od CarVertical, ktorá vychádzala zo 72 miliónov dát získaných v období od roku 2019 do roku 2022, sa zistilo, že k značkám, ktoré strácajú hodnotu najviac, patria:

  • Chrysler (-96,8 %)
  • Audi (-96,2 %)
  • Seat (-95,8 %)
  • Škoda (-95 %)
  • Infiniti (-94,7 %)
  • Subaru (-94,4 %)
  • Volvo (-94,3 %)
  • Alfa Romeo (-94,2 %)
  • Volkswagen (-94,1 %)
  • Mazda (-94 %)
  • BMW (-93,8 %)
 

Toto sú značky s najväčšou amortizáciou, ktorá zostáva po odpočítaní najnižšej trhovej hodnoty vozidla od jeho pôvodnej ceny.

Ktoré značky áut strácajú na hodnote najmenej?

Okrem značiek s výrazným poklesom hodnoty poznáme aj tie, ktoré si cenu vedia udržať dlhé roky. K nim patria:

  • Porsche (-64,4 %)
  • Jeep (-84,4 %)
  • Mini (-85,5 %)
  • Land Rover (-86,3 %)
  • Jaguar (-86,7 %)
  • Isuzu (-87,8 %)
  • Hyundai (-88,4 %)
  • Mitsubishi (-88,5 %)
  • Toyota (-88,7 %)
  • Lexus (-89 %)
 

Zaujímavosť

Jednotlivé značky dosahujú najnižšiu hodnotu v rôznych štádiách. Napríklad pre Mini a Porsche je to obdobie po 15 rokoch. Po dosiahnutí tohto míľnika začína ich cena znova rásť. Samozrejme, platí to za predpokladu, že sa o ne staráte. Iným prípadom sú Kia či Dacia. Tieto vozidlá dosiahnu najnižšiu hodnotu po 30 rokoch, kedy klesne na úplné dno. Na rozdiel od Porsche však nezačne znova rásť.

Predajná cena auta

K tomu, aby sa auto rýchlo predalo, je potrebné, aby bolo auto niečím zaujímavé, či už je to predajná cena alebo parametre vozidla. Vo všeobecnosti si veľmi dobre držia cenu Japonské vozidlá, pretože sa považujú za veľmi spoľahlivé. Francúzske a talianske autá si pokazili svoju povesť práve pri kvalite, a preto ich trhová cena klesá najrýchlejšie. Naopak Nemecké autá, ktoré sú kvalitné a je po nich dopyt, si držia cenu štandardne.

Pokiaľ plánujete kúpu alebo predaj ojazdeného auta, je dobré sa v cenách orientovať, prípadne zájsť do niekoľkých autobazárov a nechať si auto oceniť.

Čo treba vedieť o zostatkovej hodnote:

  • Cenu si skôr udrží vozidlo s dieslom ako s benzínom, skôr kombi ako sedan, skôr manuál ako automat, skôr auto s klímou ako bez nej
  • Na cenu môže pozitívne vplývať aj predĺžená záruka alebo reputácia značky/modelu ako kvalitného a spoľahlivého auta
  • Cena nadštandardnej výbavy klesá oveľa rýchlejšie ako cena auta
  • Najlepšie si udržujú cenu tie nové autá, ktoré sa najlepšie predávajú, pretože je o ne dopyt
  • Ak by ste si napríklad kúpili výbavu navyše za 10 000,– eur (navigácia, strešné okno atď.), po roku má výbava hodnotu už iba 5000,– eur
  • Najvyššia strata hodnoty auta je v prvom roku
  • Výhodné je kúpiť si ročné auto do 30 000 kilometrov, ktoré je ešte aspoň rok v záruke a má za sebou najväčší prepad ceny
 

Nezabúdajte na vhodné poistenie

Či už vozidlo kupujete ako investíciu, alebo ako prostriedok na prepravu, nezabúdajte na povinné zmluvné poistenie, ktoré vás kryje v prípade, že zapríčiníte dopravnú nehodu. PZP je zo zákona povinné, preto ho musí mať uzatvorené každé vozidlo. Neriskujte zbytočne pokutu alebo platenie škôd z vlastného. Porovnajte si jednotlivé ponuky a vyberte si tú najvýhodnejšiu.

Povinné zmluvné poistenie

Hodnotenie článku:  
Počet hlasov: 10