0850 100 101
Po-Pia: 09:00-17:00

Porovnajte ponuku jednotlivých poisťovní
a vyberte si najvýhodnejšiu

Automatické prevodovky síce začínajú dominovať už aj na našich cestách, ale mnoho vodičov miluje stále poctivý manuál. Je to predsa len tak trochu o väčšej nadvláde nad strojom, slobode a aj schopnosti trochu šetriť palivo aj motor. Ideálne je nájsť kompromisné riešenie. Pri ňom auto vydrží najdlhšie. Čo to však znemená?


Spotreba a zaťaženie agregátu

Mohlo by sa zdať, že ak vozidlu poriadne zakúrite pod kotlom, zdvihnete mu riadne otáčky, tak výrazne zaťažíte motor. Ale nie je to celkom tak. Samotný agregát je podstatne menej zaťažený, ako keď pôjdete napríklad na päťke tridsaťkilometrovou rýchlosťou. Vtedy je spotreba benzínu nízka, ale čo na tom, keď sa celý motor otriasa a vďaka tomu extrémne rýchlo opotrebováva. Je preto vhodné nájsť zdravý stred, aby otáčky nežrali ako divé, ale aby netrpel ani motor. Pretože nie je výhoda ušetriť 10 eur na jazde, ak vám odíde napríklad dvojhmotný zotrvačník, ktorý je práve pri jazde na nízkych otázkach riadne zaťažený. Jeho výmena začína pri 500 eurách. Toľko na spotrebe neusporíte.

Počúvajte svoje auto

Moderné automobily majú na palubnej doske už aj ukazovateľ vhodne zaradeného prevodového stupňa. Ten je však vo všeobecnosti nastavený tak, aby auto chodilo v princípe s podradením. Preto je viac ako počítač vhodné počúvať svoje zmysly. Práve sluch napovie, či motor pekne pradie, alebo hučí. Vtedy treba podradiť. Rovnako aj vibrácie nie sú dobré znamenie. V konečnom treťom stupni overenia je dôležité, ako auto reaguje pri stlačení plynového pedálu. Ak reaguje trasením namiesto akcelerácie, je vhodné podradiť. Ak však pridáte iba jemne, napríklad na rovinke alebo smerom z kopca, môžete mať aj podradené. Motor trpí menej. Ak idete pridať plyn a zrýchliť, jednoznačne potrebujete vyššie otáčky. Pretože na poruchy motora a jeho súčastí spôsobených neprávnou jazdou, sa nevzťahuje ani havarijné poistenie.

Keď vám dochádza benzín, jazdite pri nízkych otáčkach

V taktom to prípade s autom nebudete jazdiť dlho, takže ak motor mierne podusíte, tak to prežije. Ak vám už dochádza palivo, je na mieste znížiť rýchlosť tak, aby ste na najvyššom prevodovom stupni dokázali prakticky plachtiť v nízkych otáčkach, ale aby chod motora ostal stabilný. To znamená, že pridávate len jemne, aby ste motor udržiavali v chode. Žiadne predbiehanie ani zrýchľovanie. Ak sa predsa len dostanete do situácie, že zastavíte na krajnici bez paliva, môžete kontaktovať asistenčnú službu, ktorú máte k povinnému zmluvnému poisteniu. Tá vám aj na diaľku dokáže zabezpečiť doplnenie paliva napríklad na diaľnici. Neostanete tak v problémoch.