Porovnajte ponuku jednotlivých poisťovní
a vyberte si najvýhodnejšiu

Pitím počas jazdy znižujete riziko nehody

Plánujete cestu autom? Okrem benzínu, brzdovej, či chladiacej kvapaliny je vhodné si overiť aj stav vody v ostrekovačoch a stav vody pre vodiča. Na cestu by ste totiž nemali vyrážať bez dostatočnej zásoby pitnej vody. Dehydratácia a suchý vzduch, ktorý vzniká následkom kúrenia a klimatizácie sa môže podpísať na vyššej nehodovosti.

Viac chýb smädných vodičov

Štúdia z anglickej Loughborough University dokázala, že ak za volantom pociťujete smäd, robíte za volantom až dvakrát viac chýb ako šoféri, ktorí smädom netrpia. Tekutiny by teda mali byť povinnou výbavou v každom aute. Dôležité je však aj to, čo pijeme. Teda napríklad sladké vody ani príliš kofeínové nápoje nie sú vhodné. Pretože kofeín nás síce udrží bdelých, alebo môže zvyšovať nervozitu, ktorá môže vyústiť do nehody a uplatnenia havarijnej poistky. Preto pite radšej iba čistú vodu.



Problémom je sústredenosť

Počas jazdy je vhodné piť pravidelne, nečakať na pocit smädu. Dehydratácia je totiž zradná v tom, že o nej nemusíme ani vedieť. Pocit smädu totiž prichádza až vtedy, keď hladina tekutín v tele klesne na nízke hodnoty. Je preto dobré všímať si aj iné sprievodné znaky – pocit únavy, zhoršenú koncentráciu či bolesť hlavy. Často je práve voda tým prostriedkom, ktorá vás opäť vzpruží.

Medzi najčastejšie chyby za volantom spôsobené dehydratáciou patria najmä spomalené reakcie. Štúdia britského European Hydration Institute dokázala, že ľudia, ktorí pijú dostatok tekutín, reagujú na rôzne situácie až o 14 % rýchlejšie. Zlý pitný režim môže dokonca spôsobiť zhoršené vnímanie priestoru vedúce napríklad k neschopnosti udržať auto v správnom pruhu.

„Optimálna hydratácia pre dospelého človeka predstavuje 0,4 dl na 10 kilogramov. To platí pri nefyzickej záťaži, ako je napríklad práve šoférovanie. Napríklad priemerná žena vážiaca 60 kilogramov by teda mala denne vypiť minimálne 2,4 litra tekutín, muž s 90 kilogramami až 3,6 litra.

Voda dokáže zmierniť aj stres

V pitnom režime šoféra by určite nemal chýbať horčík. Nie je vhodné piť mnoho minerálnych vôd, ktoré môžu zvyšovať tlak, ale horčík je práve pozitívom. Je to prvok, ktorý zvyšuje hydratáciu aj koncentráciu. Prispieva k správnej reakcii tela na podnety, k správnej funkciu svalov. Pritom nedostatok horčíka sa prejavuje práve podráždenosťou, výbušnosťou, napätím, stresom, depresiami, kŕčmi či únavou, čo môže pri šoférovaní viesť k nesústredenosti a zhoršenému vnímaniu. Ak preto nechcete využiť havarijné poistenie alebo PZP je dobré ostať hydratovaný.