0850 100 101
Po-Pia: 09:00-17:00

Porovnajte ponuku jednotlivých poisťovní
a vyberte si najvýhodnejšiu

Legislatíva bude stav kilometrov kontrolovať precíznejšie

Na Slovensku aktuálne rezonuje téma stočených kilometrov, ktorému sa aktuálne snaží zabrániť aj novela zákona. Podvodníci s autami budú mať čoraz viac problémov predať vozidlo, ktoré má menej kilometrov, ako prešlo.



Pripravte si rodný list

Aktuálny zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke už začína platiť a s ním sa zavádza aj register prevádzkových záznamov vozidiel. To v praxi znamená, že to bude akýsi rodný list automobilu, ktorý sa však bude pravidelne aktualizovať.

Prax bude vyzerať tak, že do registra sa budú priebežne zaznamenávať hodnoty prejdenej vzdialenosti až do vyradenia áut z evidencie, teda kým sa nedostanú na šrotovisko. Ako to bude prebiehať? Zápis z odometra, teda počítadla kilometrov, sa bude zapisovať pri rôznych životných situáciách, či už pri uzatváraní poistiek, alebo servisných úkonoch a podobne. Tým sa eliminuje možnosť, že na aute budú razantne stočené kilometre.


Situácia nie je dobrá

K systémovému riešeniu sa pristúpilo aj z dôvodu, že podľa odhadov má na Slovensku približne 40% vozidiel z druhej ruky stočené kilometre. Aj to je dôvodom, prečo budú do registrov posielať informácie aj stanice technickej kontroly, pracoviská kontroly originality aj polícia, autobazáre, či poisťovne.

V poisťovniach je napríklad pri uzatváraní havarijnej poistky na iné ako úplne nové auto už nutná fotodokumentácia. Pribudne aj dokumentácia z odometra. Tak isto aj pri zmene havarijnej poistky si poisťovňa overuje technický stav vozidla. Preto ak má automobil havarijnú poistku, tak to v ďalšom predaji bude rozhodne jeden z artiklov, ktorý zaručí, že kupujete auto s dobrou a ako sa povie úprimnou históriu.


Nie je to však jednoznačné

Ako vo všetkom, aj pri vytváraní registra sa však vyskytuje značný podiel otáznikov. Hlavnou otázkou bude dovoz automobilov z cudziny. Tu hrozí, že automobily už vstúpia do registra rovno so zmanipulovaným odometrom a tak sa nezabráni ani ďalšiemu predaju takýchto automobilov. Tak isto je problematický prístup k údajom. K dátam z registra nebudú mať prístup bežné občania, ale inštitúcie a firmy, nebudú voľne prístupné pre každého.

Preto prakticky verejnosť pred kúpou auta z ruky do ruky nebude mať možnosť overiť si, či na aute boli robené zmeny, alebo nie. Preto je napríklad možné overiť si priebeh havarijnej poistky. Tá by do istej miery mohla byť pre kupujúceho práve aj zárukou, že s autom nemanipuloval.