„Vašu žiadosť o preplatenie čelného skla zamietame. Neexistuje príčinná súvislosť, že udalosť sa stala tak, ako uvádzate," znie nejedno rozhodnutie poisťovne. A práve táto formulácia je pre mnohých vodičoch kameňom úrazu. Nič na tom podľa Mareka Dudáša z portálu Superpoistenie.sk, nemení ani nedávne stanovisko NBS. „Slovenský poistný trh to pravdepodobne neovplyvní. Poisťovne sa tejto situácii prispôsobia."

Každé štvrté auto. Bez výnimky.

Podľa štatistík poisťovní, každá štvrtá škoda na motorovom vozidle sa týka čelného skla. Ako tvrdí Marek Dudáš, vo všeobecnosti poisťovne zamietajú všetky škodové udalosti tohto typu. „Rokmi stratili trpezlivosť. Zaužívaná bola nelegálna prax, kedy poškodený požiadal svojho známeho, aby mu podpísal tlačivo k oznámeniu poistnej udalosti o poškodení čelného skla. Vznesenie nároku na náhradu z PZP viedla k tomu, že niektoré poisťovne zaznamenali za ostatné roky neprimerane vysoký počet takýchto hlásených poistných udalostí. „Preto ich začali dôkladnejšie preverovať a brániť sa proti neoprávneným nárokom. Doplatili tak na to ostatní poistení."

Ľud verzus poisťovne

Existuje či neexistuje príčinná súvislosťou medzi udalosťou a vznikom škody? Iba od poisťovne závisí, ako váš prípad s rozbitým či poškodeným čelným sklom posúdi a či vám škodu preplatí.


Tvrdíte, že v 150 kilometrovej rýchlosti ste zaregistrovali, ako vám spod kolies auta pred vami odletel kamienok a rovno do vášho čelného skla? Vaše tvrdenie je jedna vec, poisťovňa na to môže mať iný názor. „Môžu vám v poisťovni potvrdiť, že v danej rýchlosti ste nemohli spozorovať kameň, ktorý vám odletel do čelného skla a spôsobil škodu. Inak povedané: nie je dokázaná príčinná súvislosť. A vydá hneď zamietavé rozhodnutie," spresňuje Marek Dudáš. Stáva sa to veľmi často.


Stanovisko NBS tieto rozhodnutia poisťovní vôbec nespochybňuje, práve naopak. Karta je opäť na strane poisťovní a vy túto situáciu môžete ovplyvniť len minimálne. Avšak úplne bez šance nie ste.

Pripoistenie to vyrieši za vás

Ak chcete mať istotu, že vám vaša poistka ochráni čelné sklo, máte dve možnosti. Buď samostatný produkt Poistenia čelného skla alebo pripoistenie čelného skla cez PZP či havarijnú poistku (KASKO). Takéto pripoistenie je buď s nízkou alebo žiadnou spoluúčasťou pri výmene čelného skla. Väčšinou sa ani pri oprave nevyžaduje spoluúčasť. „Vinníka už hľadať nemusíte. V prípade poškodenia čelného skla vám uhradia škodu na základe faktúry za opravu, a to až do výšky zvolenej poistnej sumy, bez spoluúčasti," spresňuje Marek Dudáš.


V havarijnom poistení je možné aj pripoistenie skla takmer vždy, ale môžete ho mať v niektorých poisťovniach aj pri PZP. Kým napríklad výmena čelného skla vás vyjde od 200 do 400 eur, pripoistenie vás bude stáť od 20 do 50 eur ročne. Výmenu čelného skla tak budete mať bez vedľajších nákladov.

Nič zásadné sa nezmení

Ako to teda môže vyzerať v praxi v najbližších mesiacoch pre vodičov s poškodenými čelnými sklami? Marek Dudáš si osobne myslí, že pre poisťovne, ktoré sa doteraz odvolávali vo svojich stanoviskách na príčinnú súvislosť, sa nič nezmení. „Ostatné poisťovne, ktoré uvádzali iné dôvody, sa začnú odvolávať práve na tzv. „príčinnú súvislosť„, ak budú chcieť škodovú udalosť pri čelných sklách zamietnuť. Veľa sa toho nezmení.“


Ak by NBS vydala neskôr ďalšie stanovisko, v ktorom by spresnila, že poisťovne musia skutočne preplácať všetky poistné udalosti pri poškodení čelných skiel, podľa portálu Superpoistenie.sk by to s najväčšou pravdepodobnosťou ovplyvnilo do budúcna aj cenu PZP poistiek. „Môj názor je, že rozbité čelné sklá by mali byť preplácané z povinného zmluvného poistenia bez výhrad, alebo by mali byť oficiálne vylúčené z krytia PZP v zákone a mala by sa dať možnosť všetkým pripoistiť si k zákonnému poisteniu aj čelné sklo za primerané peniaze, čím by sa predišlo súčasným problémom " uzatvára Marek Dudáš.